Megakampania Wiki
Advertisement

Wojna polsko-chorwacka o Węgry Południowe - wojna prowadzona między październikiem 1593, a styczniem 1595. Wojna toczyła się między Polską, Czechami i Węgrami przeciwko Chorwacji, w celu odzyskania ziem de iure węgierskich, a w konsekwencji również nawrócenia tamtejszych ziem na Chrześcijaństwo.

Przebieg wojny

Początek wojny 1593 r.

12 grudnia 1593 r. armie polskie przekraczają granicę polską-chorwacką, a 19 grudnia 1593 Polskie armie zdobywają pierwszą twierdzę Chorwacką w Bekes.

Styczeń - Grudzień 1594 r.

1 lutego 1594 r. czeskie armie pokonują niewielką oddziały chorwackie, a 13 lutego Polskie armie zdobywają dwie kolejne Chorwackie twierdzy. A w bliżej nieokreślonym czasie Polskie armie zdobywają wiele Chorwackich Twierdz i parę razy pokonują w niewielkich potyczkach Chorwatów z pomocą swego Węgierskiego wasala, który bardzo pomaga wojnie z Chorwacją.

Traktat pokojowy

Król Polski Kazimierz III widzi swoje zwycięstwo i wysyła emisariuszy do Sułtana Chorwacji Stjepana IV ofertę pokojową, której żąda przekazania swemu Węgierskiemu wasalowi przekazania ziem w Biharze, Torontalu i Bekeszu oraz żąda dla siebie niewielkiego przy tym trybutu.

Skutki

Ta wojna przyczyniła się do większej potęgi Marchii Węgier i do znaczącego osłabienia Sułtanatowi Chorwacji, które dodatkowo w tamtym czasie borykało się z wojną z Królestwem Bawarii i jej sojusznikami tak więc Chorwaci po tej wojnie straszliwie osłabli, a Polska wzrosła i jego wasal Węgierski.

Advertisement