FANDOM

Wojna gomezyjsko-holenderska - konflikt zbrojny, mający miejsce od lutego do września 1722 r., pomiędzy Królestwem Niderlandów, a sprzymierzonymi siłami królestw: Niemiec i Gomezji. Zakończyła się całkowitą klęską Holendrów i niemal całkowitym zniszczeniem holenderskiego imperium kolonialnego.

Przyczyny wybuchu wojny

Królestwo Gomezji od czasu odzyskania niepodległości wielokrotnie mierzyło się z sąsiadującymi z nimi Niderlandami. Dwa razy ta rywalizacji przerodziła się w konflikt zbrojny, co było jedną z przyczyn zawarcia egzotycznego sojuszu z Niemcami - europejskiego przeciwnika Niderlandów.

Ambicje Gomezji w kwestii rozszerzenia własnego terytorium były dość pokaźne - jej władcy uważali, że całe terytorium krainy Gomezja prawnie należy się im. Oznaczało to, że rościli sobie oni prawa do całości holenderskiego terytorium w Ameryce Południowej. Jednocześnie Niemcy, wepchnięci w ciasny, środkowoeuropejski worek między Lotaryngię, słabe Pomorze i już znacznie silniejszą Polskę, chcieli wzmocnić swe państwo kosztem słabej Holandii - bogaty Amsterdam bardzo kusił von Andechsów.

Przebieg wojny

Ostatecznie, wojna wybuchła w połowie lutego 1722 r. Od razu niemal wojska gomezyjskie, których większość prowadziła ofensywę wzdłuż wybrzeża, zaś niewielkie oddziały zajmowały pomniejsze osady niderlandzkie w głębi lądu. Niemcy tymczasem uderzyli na Amsterdam, pokonując oddziały niderlandzkie i przystępując do oblężenia.

W ciągu następnych miesięcy tak Gomezyjczycy, jak i Niemcy poczynili znaczne postępy - do końca lipca całość Holenderskiej Gomezji znalazła się w rękach okupanta, upadł także Amsterdam i Rotterdam. Ostatnimi holenderskimi punktami oporu były wyspy na Karaibach - Barbados, Sint Eustasius i Antigua. Wtedy to po raz pierwszy w historii do akcji wkroczyła gomezyjska flota, z której asystą wojska lądowe zdołały wylądować na Barbados. To skłoniło króla Wilhelma VII do negocjacji. Ostatecznie udało się zawrzeć pokój. Był on bardzo kosztowny dla Holendrów - poza niewielkimi osadami w Amazonii - Atabapo i Apure, a także wyspami w Indiach Zachodnich, stracili oni całość swych amerykańskich włości na rzecz Królestwa Gomezji. Ponadto Niderlandy utraciły swą stolicę - Amsterdam. W efekcie, król Wilhelm postanowił przenieść swą stolicę do karaibskiego Oranjestadt na Sint Eustasius.

Skutki

W wyniku wojny Królestwo Niderlandów zostało bardzo znacznie osłabione. W efekcie stało się łakomym kąskiem dla innego swego kolonialnego sąsiada - Polski. Stało się to przyczynkiem do wojny polsko-holenderskiej.