FANDOM

Wielisław Wielkopolski (ur. 1174, zm. 1240) - król (jako mąż królowej Gertrudy) i regent Polski oraz książę Wielkopolski. Polityczny przeciwnik swojego syna oraz wnuka.

Regencja Edytuj

Podczas swej regencji nadał sobie prawie cały Śląsk (oprócz Górnego Śląska, który należał do Biskupa Brzeskiego). Zamordował władczynię Cieszyna Śmiechnę oraz jej potomstwo, po czym odziedziczył Cieszyn. Regularnie okradał skarbiec królewski ze złota. Wychował swego wnuka Wielisława II. Później zakończył swą regencję po osiągnięciu przez młodego króla pełnoletności.

Bunt Edytuj

Po regencji swego wnuka Wielisława II, Wielisław zapragnął samemu zostać królem Polskim, więc zaczął sfabrykować roszczenie. Dowiedział się o tym jego wnuk Wielisław II, który postanowił go uwięzić, ale bezskutecznie. Książę rozpoczął bunt przeciw wnukowi jako jego najpotężniejszy wasal, miał u swoim boku 6 tys. ludzi oraz prywatną drużynę. Na początku wydawało się, że Wielisław pokona bez problemu swego wnuka, ale król wynajął do tego najemników. Po paru bitwach i zdobyciu jego zamków Wielisław zdaje sobie, że przegrał i poddaje się. Do końca życia będzie uwięziony w królewskich lochach.

Rodzina Edytuj

Wielisław był dwukrotnie żonaty, najpierw ze swoją daleką ciotką królową Gertrudą, a po jej śmierci z krewniaczką Wszemiłą. Wielisław miał łącznie z dwóch małżeństw siódemkę dzieci, pięciu synów i dwie córki:

Wielisław I (ur. 1192, zm. 1212) - król Polski w latach 1207 - 1212.

Aldona Mazowiecka (ur. 1194, zm. po 1220) - dwukrotna pretendentka do tronu Polskiego wspierana przez Biskupów Górno Śląskich, którzy dwukrotnie wystąpili wobec jej Brata Wielisława. Uciekła z dworu brata, ponieważ jej nie podobało się zaręczyny z jednych królów Iberyjskich.

Adelajda Mazowiecka (ur. 1203, zm. po 1270) - żona Sigarda księcia Badeni.

Paweł Mazowiecki (ur. ok. 1210, zm. po 1250) - zmarły najprawdopodobniej przed swym ojcem, albo nadania tytułów jego braci.

Mszczuj Mazowiecki (ur. 1216, zm. 1273) - pierwszy chrześcijański książę Grodna w latach 1247 - 1273.

Bolesław Mazowiecki (ur. 1218, zm. po 1290) - pierwszy chrześcijański hrabia Grodna.

Jakub Mazowiecki (ur. 1224, zm. po 1270) - król Pomorski jako małżonek królowej Pomorskiej Wojsławy Starej.

Śmierć Edytuj

Wielisław umiera w lochu w roku 1240 w wieku 66 lat, z powodu kalectwa podczas tortur, które rozkazał jego wnuk Wielisław.

Książęta Wielkopolski
Popielidzi Popiel
Piastowie (865 - 1155) PiastSiemowit I OkrutnyPiast II WielkopolskiMasław IBorzywojPiast II Wielkopolski (drugie panowanie) • Masław II PółrękiJanko I NieprawyMieszko II WielkiKarol IOdon Wielkopolski
Mazowieccy (1155 - 1390 ) Krystyn WielkopolskiBożydar GnieźnieńskiWszeboraWielisław WielkopolskiWielisław II ŚmiałyWielisław III WielkopolskiHelena MazowieckaStefan I WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIPaweł III WielkopolskiDalimir WielkopolskiPaweł IV PoznańskiAgnieszka WielkopolskaDobroniega Wielkopolska
Nerkingowie (1390 - 1404) Maren Mądra
Unicow (1404) Przybor z Unicowa
Świnka (1404 - 1444) Uściech ŚwinkaWiesław WielkopolskiKazimierz GnieźnieńskiSamboja EtiopkaSzczęsny CzarnyPiotr Dziecko