FANDOM

Sebert III Wielki (1272 - 1320) - król Anglii w latach 1287 - 1320 z dynastii Karolingów. Jeden z najwybitniejszych władców tego państwa i twórca jego potęgi.

Życiorys

Sebert urodził się w 1272 r., na zamku w Londynie. Jego ojcem był Sebert - następca tronu króla Anglii, Burharda Mądrego, zaś matką była pochodząca z Iberii szlachcianka, Valera de Luarca. Mały Sebert dorastał w dostatku, jaki zapewniało mu królewskie pochodzenie. Okazywał się być zdolnym, sprytnym chłopcem, celował także w rzemiośle rycerskim.

W 1287 r. niespodziewanie został zabity ojciec Seberta, teraz już król Sebert II. Sprawiło to, że to właśnie piętnastoletni książę musiał chwycić ster rządów w państwie. Początkowo nie był brany przez możnych na poważnie - część z nich usiłowała z niego zrobić swoją marionetkę - nieskutecznie. Już w tak młodym wieku król jasno i samodzielnie prowadził politykę, wykorzystując różne antagonizmy i minimalizując rolę możnych. W przeciągu kolejnych lat kraj został mocno scentralizowany, zaś królewska administracja wzmocniła swoją pozycję. Jednocześnie król nie kwapił się do wojny. Anglia przez kolejne lata pozostawała spokojna i pokojowa, utrzymując silne relacje handlowe z Irlandią i Francją. Anglia stała się jednym z najbogatszych państw europejskich. Za to Sebert III otrzymał przydomek "Wielki".

Panowanie Seberta trwałoby zapewne jeszcze dłużej, gdyby nie nieszczęśliwy wypadek. Król bowiem, znany ze swojego zamiłowania do polowań, pewnego razu został zaatakowany przez rannego niedźwiedzia. Rana, zadana przez oszalałe zwierzę, okazała się śmiertelna - Sebert III zmarł kilka dni później. Jego sukcesorem został jego najstarszy syn, Robert.