FANDOM

Artykuł na medal Ten artykuł został nagrodzony Medalem.

Rewolucja Polska - szereg buntów na terenie Polski, mających miejsce w latach 1542 - 1549. Rewolucja zakończyła się kompletnym zwycięstwem króla Kazimierza II.

Przyczyny wybuchu rewolucji

Główną przyczyną wszystkich buntów, jest to że Kazimierz II przez bardzo długi czas odkładał na drugi plan sprawy mieszczan, dbając jedynie o zdanie kleru. W końcu cierpliwość mieszczan i kupców osiągnęła kulminację, przez co wypowiedzieli oni posłuszeństwo polskiemu królowi.

Bunt możnych w Lubuszu

Pierwszy bunt wybuchł w Lubuszu. Tam właśnie niezadowoleni z obecnej sytuacji możni, postanowili w dosyć odmienny sposób zademonstrować królowi, jak oni widzą swoją rolę w państwie, dlatego też postanowili zorganizować rebelię. Zdołali przegrupować się w Lubuszu, by już kilka dni później zdobyć znajdujący się tam fort, armie króla niemalże natychmiastowo ruszyły by pokonać wrogów i odbić zamek, to jednak nieco się odciągnęło, albowiem pierwszą bitwę (pod Poznaniem) przegrali. Jednak już kilka tygodni później, zjednoczone obie armie króla, rozgromiły buntowników w tym samym miejscu. Następnie, Kazimierz posłał swą armię, by odbiła Lubusz. Niestety w maju, wybuchła kolejna rokosz, dlatego też król, postanowił oblężenie Lubusza zostawić na potem, i posłał ową armię by rozprawiła się ona z armią pretendenta. Na początku 1544, ta sama armia powróciła, by dokończyć obleganie Lubusza, co ostatecznie udało się im, w kilka miesięcy potem.

Bunt chłopów w Szczytnie

Z kolei ten bunt, rozpoczął się analogicznie do buntu możnych, skończył się jednak o wiele wcześniej. Początkowo przegrupowani i uzbrojeni chłopi, zdobyli gród w Chełmnie. Jednak już kilka tygodni później, zostali oni rozgromieni przez wspólne siły czesko-litewskie, które ostatecznie pokonały ich na terytorium Litwy.

Bunt Sulistryja Mniszecha

Ten wybuchł w roku 1543, a zakończył się on w rok później. Wywołał go pretendent Sulistryj Mniszech, a jego (dosyć liczne) wojska, przegrupowały się w Nowym Sączu, który od razu zdobyły. Następnie wojska królewskie (po odzyskaniu Sącza) ruszyły dalej na południe, w pościgu za oddziałami pretendenta, ostatecznie dopadły go w Mołdawii, gdzie cała armia Sulistryja została zrównana z ziemią. Kilka dni później, również zajętą Mołdawię, udało się oswobodzić.

Bunt chłopów w Tarnowie

Bunt wybuchł 1 sierpnia 1545 roku. Jego przyczyną były męczące chłopów głód, choroby i pospólstwo. Jedynym starciem podczas tego buntu była trwająca w dniach 8 sierpnia - 22 sierpnia 1545 Bitwa pod Tarnowem. Niezorganizowani, bez dowódcy, chłopi zostali z łatwością pokonani i rebelia została bez problemów stłumiona. Był to najkrótszy bunt z okresu rewolucji.

Bunt Pruski

Na początku roku pańskiego 1546, do króla doszły informacje, jako że by to na Prusach, panowały bardzo wrogie koronie nastroje, dlatego też król postanowił wysłać w tamten rejon, ponad 40 tysięcy żołnierzy. 5 marca 1547 roku, prawie 30 tysięcy mieszczan, zostało pokonanych przez o wiele większe siły królewskie, tym samym kończąc bunt.

Koniec rewolucji

Latem 1549, do króla doszły wiadomości, jako że by przy pomocy kleru, sytuacja w kraju została opanowana. Tym samym zakończył się w Polsce, długoletni okres konfliktów wewnętrznych.