FANDOM

Rebelia Władysława Craiovescu - powstanie wołoskiej szlachty przeciw rządom nowego margrabiego, Władysława I i polskiemu panowaniu nad Wołoszczyzną. Trwało od stycznia do kwietnia 1704 r. Celem buntowników było obalenie margrabiego i osadzenie na tronie jako wojewodę szlachcica, Władysława Craiovescu. Powstanie zostało stłumione przez Polaków, którzy ruszyli lojalistom ze wsparciem.

Przebieg buntu

Margrabia Mojsze I zmarł w wyniku ran odniesionych w Wielkiej Bitwie Narodów pod Zurychem po niemal sześćdziesięciu latach rządów. Wstrząsnęło to jego państwem dogłębnie, zwłaszcza, że tron przejął jego wnuk, Władysław. Ten był wierny swoim polskim panom, co zdecydowanie było nie w smak wołoskim bojarom, szukającym drogi do niepodległości. Postanowili oni skorzystać z chwili względnej słabości, jaką było pełne zaangażowanie wojsk margrabiego w wojnę supremacyjną i wypowiedzieli posłuszeństwo Władysławowi.

22 stycznia 1704 r. w Buzau lokalny magnat, Władysław Craiovescu koronował się na wojewodę i hospodara Wołoszczyzny. Uzyskał on wsparcie wielkiej części herbowych ze wschodniej części marchii. Margrabia Władysław tymczasem znalazł się z przysłowiową ręką w nocniku - jego armia była daleko, walcząc z Włochami i Gaskończykami, zaś garnizon stołecznych Târgoviștych był dość szczupły. W tej sytuacji zdesperowany margrabia wysłał gońców do Węgier i Polski, prosząc o pomoc.

Już po kilku dniach posłaniec dotarł do Krakowa, donosząc wieści o wybuchu powstania. Królowa Gertruda, nie chcąc tracić ważnego sojusznika na południu, nakazała swej armii pod wodzą generała Wolskiego marsz na południowy wschód. Marsz czeskiej armii trwał aż do kwietnia, częściowo będąc utrudnionym przez wiosenne roztopy. Do tego czasu rebelianci opanowali znaczne obszary południowo-wschodniej Wołoszczyzny. Craiovescu postanowił w swej bucie stawić czoła o wiele liczniejszym polskim oddziałom, lecz jego armia została 16 kwietnia rozgromiona pod Rymnikiem, zaś on sam - zabity cztery dni później, znaleziony w chłopskiej chacie, gdzie się ukrywał. Jego śmierć ostatecznie zakończyła powstanie.