FANDOM

Poznań - gród, a później zamek i miasto położone nad rzeką Wartą. Poznań został założony jako gród warowny na początku II połowy IX w. przez Chościska. Wchodzi w skład Księstwa Wielkopolski.

Historia

Przez pierwsze lata istnienia państwa Polan, Poznań był pod bezpośrednią kontrolą władców plemienia. Po śmierci króla Siemowita I Okrutnego, miasto trafiło w ręce jego młodszego syna Piasta ,który został nowym księciem Wielkopolski. Jednak jego regenci przystąpili do buntu przeciwko małoletniemu Masławowi . Rebelia skończyła się porażką i odebraniem władzy Piastowi, w Wielkopolsce i Poznaniu. Na skutek tych wydarzeń Poznań powrócił do osobistej domeny króla. Po śmierci Masława Poznań trafił do jego syna Borzywoja, który został obalony i najprawdopodobniej zamordowany, przez swojego wuja Piasta. Ten ponownie został księciem wielkopolski i władcą Poznania.Lecz po śmierci Mieszka, matka młodocianego króla, postanowiła zlikwidować zagrożenie i uwięzić księcia. Następnie królowa-matka odebrała mu wszystkie tytuły i nakazała by jego syn zapłacił za niego okup.

Po interwencji Hildegardy, nowym księciem wielkopolskim i władcą ziemi Poznańskiej został jej syn król Polski Masław II.Po jego śmierci Poznań dziedziczyli królowie Polski jako ich osobistą domenę. Jednak Poznań i cała wielkopolska oprócz Gniezna, została włączona do królestwa Czech w wyniku najazdu Krystyna Zdobywcy. Przez następne lata niewiadome jest to kto rządził w Poznaniu, najprawdopodobniej był to jakiś pomniejszy rządca lub sam król Karol.Miasto wróciło do Polski w roku 1155 kiedy to Krystyn Mazowiecki zajął miasto i ogłosił się nowym księciem wielkopolski.

Przez następne lata Poznań był w osobistej domenie władców. Pierwszym udokumentowanym księciem wielkopolski i nie będącym królem Polski był Wielisław Wielkopolski. Poślubił on jednak królową Polski Gertrudę stając się królem, tym samym jego potomkowie królowie polski po raz kolejny zostawali władcami poznania i wielkopolski. Był też regentem swojego wnuka Wielisława II, któremu w nieudanej rebelii chciał odebrać tytuł króla Polski.