FANDOM

Powstanie spiskie - bunt zorganizowany przez Węgrów, trwający od 5 do 20 marca 1488. W trakcie tego powstania miała miejsce tylko jedna bitwa: Bitwa pod Spiszem, która zadecydowała o zwycięstwie Polski.

Przyczyny wybuchu buntu

Od zakończenia wojny polsko-nitrzańskiej w 1484 roku narastało niezadowolenie pogańskich mieszkańców Nitry spowodowane działalnością misyjną polskiego Kościoła katolickiego, prowadzącego na podbitych terenach prócz akcji nawracania tubylców, zwykłą dla siebie działalność gospodarczą i administracyjną. Ferment osiągnął punkt wrzenia w marcu 1488 roku, kiedy to w prowincji Spisz wybuchło wymierzone w polską władzę powstanie.

Przebieg buntu

5 marca 1488 roku 14 tysięczna armia buntowników pod dowództwem Miklosa Rakocziego rozpoczęła powstanie. Już na samym początku rebeliantom przyszło się zmierzyć ze stacjonującą w prowincji 16 tysięczną armią polską. Polacy od początku trwania bitwy mięli minimalną przewagę liczebną, jak i zdecydowanie górowali nad powstańcami pod względem wyszkolenia i jakości uzbrojenia. Pomimo to król zdecydował się, wysłać na Spisz kolejną 16 tysięczną armię. Ostatecznie 20 marca 1488 powstańcy zostali rozgromieni. Lecz nie oznaczało to końca kłopotów Polski na terenie Górnych Węgier. Po powstaniu w społeczeństwie węgierskim na podbitych terenach skrzydło umiarkowane zdecydowanie osłabło. Natomiast coraz większy posłuch w masach ludowych zaczęli uzyskiwać tengryjscy fanatycy.