FANDOM

Pernelle Sprawiedliwa (950 - 1026) - królowa Anglii w latach 966 - 1026. Pierwszy władca Anglii z rządzącej po dziś dzień dynastii Karolingów.

Życiorys

Pernelle urodziła się w 950 r., jako dziecko ówczesnej królewny angielskiej, córki królowej Aldonzy Nieostrożnej, przyszłej królowej Aldonzy II oraz jej pierwszego męża, Rainera Karolinga. Jej matka w 956 r. została koronowana na królową Anglii, przez co Pernelle, z racji tego, iż nie miała brata i była najstarszym dzieckiem władczyni, była przygotowywana do objęcia władzy. Ta wpadła w jej ręce bardzo wcześnie - Aldonza II zmarła bowiem przedwcześnie w 966 r. W efekcie szesnastoletnia królewna objęła władzę nad Anglią.

Jej długie, bo aż sześćdziesięcioletnie rządy upłynęły pod znakiem budowy królewskiego autorytetu i wzmacniania władzy monarszej. Królowa traktowała sprawiedliwie wszystkich, nieważne, z jakiego stanu pochodzili. Sprawiedliwości nie mogli uciec nawet najwięksi angielscy feudałowie - tacy jak Brygida, młoda, arogancka i okrutna (a przy okazji będąca wrogiem królowej) księżna Hereford, Somerset i Bedford czy też Gamall, diuk Gloucester (warto przy tym nadmienić, że królowa, korzystając ze stojącego po jej stronie prawa konfiskowała ziemie skazanych i rozdawała je wiernym jej i za nadania wdzięcznym lennikom). To poczucie sprawiedliwości zjednywało jej poddanych, i to mimo nieco odrzucającego faktu, iż codziennie używała ona na angielskim dworze języka frankijskiego.

Niestety jednak, z powodu skoncentrowania się na sprawach wewnętrznych państwa królowa kompletnie zaniedbała sprawy zagraniczne, zwłaszcza te dotyczące Wysp Brytyjskich. Tam bowiem kolejne państewka wikingów oraz Celtów zostały zjednoczone przez Braggiego Świętego z pochodzącego ze Skandynawii rodu Ivaringów, tworząc unię Królestw: Szkocji i Irlandii. W efekcie na wyspach Anglii wyrósł bardzo groźny przeciwnik. To jednak Pernelle udało się zrekompensować, umacniając związki z Cesarstwem. Ożeniła się bowiem dwukrotnie z Karolingami - za pierwszym razem z Aldebertem, zaś za drugim z Gilbertem. Ciekawostką może być fakt, iż ten drugi, porzuciwszy swoją żonę-królową, wstąpił do zakonu templariuszy, stając się nawet jego wielkim mistrzem.

Królowa Pernelle zmarła po 60 latach rządów, zostawiwszy państwo silnie scementowane i wzmocnione. Rządy objął jej syn, mający wówczas już 41 lat Etienne.