FANDOM

Nowa Praga - polska kolonia założona przez królową Gertrudę II w 1691 roku.

Historia

W momencie przybycia tu polskich kolonistów z Dytrykiem Lipskim na czele, zamieszkiwały tutaj lokalne, niezaawansowane technologicznie, plemiona Karaibów, które kilkukrotnie rozpoczynały już powstania przeciw kolonizatorom zza oceanu. Każde takie powstanie jednak ostatecznie zostawało stłumione za sprawą armii generała Budziwuja Pileckiego.

W 1699 roku kolonia, dzięki wysiłkom Domana Gębickiego, stała się samowystarczalna. Wkrótce też, z racji jej niezwykle ważnego położenia, rozpoczęto tam budowę kamiennego fortu. Od tej pory Nowa Praga stała się centrum i bazą wypadową polskich kolonistów i podróżników, eksplorujących Amerykę Południową.

W 1703 r., w trakcie wojny supremacyjnej, fort w Nowej Pradze został oblężony, a w 1705 r. zdobyty przez wojska inwazyjne Wielkiej Republiki Karaibów. Pomimo tego, że następnie większość sił wroga opuściła polskie kolonie, to polskie oddziały kolonialne były zbyt słabe, by odzyskać miasto, przez co pozostawało ono w karaibskich rękach aż do zawarcia pokoju w 1707 r. Od tego czasu przez nowopraski port przybywały do Ameryki setki osadników, zapuszczających się coraz głębiej w Puszczę Amazońską. Nowa Praga zaś, pozostając głównym portem polskich kolonii, szybko bogaciła się na handlu z metropolią.