Megakampania Wiki
Advertisement

Nadzieja (1374 - 1423) - królowa Pomorza w latach 1400-1422 oraz królowa Grecji w latach 1400 - 1405.

Życiorys

Władzę nad Pomorzem, po śmierci Stefana objęła Nadzieja. Zgodnie z testamentem Stefana korona Grecka miała przypaść kuzynowi Nadzieji Dalimirowi ale postanowiła go sobie zatrzymać.W 1405 możni wystosowali list santażujący nakazujący przekazania Korony Greckiej Dalimirowi w przeciwnym razie dojdzie do buntu,królowa zgodziła się przekazać koronę tak jak było w testamencie jej ojca Stefana.To wydarzenie w drastyczny sposób osłabiło Pomorze i ośmieliło Polskę. Słabszy sąsiad był o wiele łatwiejszym celem podboju.

Tymczasem Ruś Kijowska najechała Litwę, chcąc podbić Latgalię. W obliczu zagrożenia podboju dużych połaci Litwy przez pogan, królowa dołączyła się do wojny po stronie swego dynastycznego sojusznika. W roku 1408 wojna zakończyła się zwycięstwem chrześcijan.

Dotychczas pokojowo nastawione do siebie królestwa Pomorza i Grecji zaczęły walczyć między sobą, gdyż ambitna królowa Nadzieja pragnęła odzyskać utraconą w wyniku umowy koronę Grecji. Zaangażowanie to wykorzystała królowa Zwinisława i zaatakowała Pomorze w celu podbicia ziemi Szczecińskiej. Zajęta inną wojną Nadzieja przystała na polskie żądania.

Aby umocnić pozycje Pomorza królowa postanowiła podnieść autorytet korony do maksymalnego. Jednak księstwo Pomorza Szczecińskiego znajdowało się w rękach polskich. De iure należało ono do Pomorza i jedną z wielu osób które musiały zatwierdzić to prawo była królowa Polski i Czech Zwinisława. Ta jednak odmówiła, nie mając interesów w umacnianiu swego sąsiada.

Zanim królowa zdążyła wprowadzić to nowe prawo została zdetronizowana przez swego krewniaka Boguchwała. Była królowa władała po detronizacji tylko ziemią Wołogoską.

Advertisement