Megakampania Wiki
Advertisement

Mojsze I Krzesimirowic (ur. przełom XVI i XVII w.) - margrabia Wołoszczyzny od 1644 do 1704 roku z dynastii Krzesimirowiców.

Życiorys

Młodość

Nie znamy żadnych faktów dotyczących jego młodości. Prawdopodobnie wspierał Polaków i Węgrów podczas wojny z Rusią Kijowską, zdobywając w ten sposób poparcie polskiej królowej, Scholastyki.

Władca Wołoszczyzny

Z powodu odmienności kulturowej przejętych przez Polaków terenów Wołoszczyzny monarchini i cała polska administracja mogłyby mieć problem z zarządzaniem tymi ziemiami. Licząc, że jej autokratyczna władza w ten sposób nie ucierpi, a jednocześnie, że zabezpieczy swoją południowo-wschodnią granicę, Scholastyka postanowiła utworzyć nowego wasala - Hospodarstwo Wołoskie. Jego władcą - jako wojewoda - został mianowany właśnie Mojsze. Królowa wkrótce przyznała jemu i jego państwu specjalny status marchii. Pozostawał wiernym wasalem kolejnych królowych polskich, niejednokrotnie osobiście dowodząc armią wołoską w bitwie. Wreszcie, w 1703 r., mając niemal 100 lat, także nie chciał pozostać w swej stolicy, Târgoviștych, towarzysząc swej armii. Wziął udział w wielkiej bitwie pod Zurychem, w trakcie której został ciężko ranny. Z raną walczył kolejnych pięć miesięcy, umierając w 1704 r.

Advertisement