Megakampania Wiki
Advertisement

Mirosław II Młody (ur. 1298, zm. 1359) - król Pomorza w latach 1298 - 1359, a także król Grecji w latach 1307 - 1359. Dzięki niemu Pomorze znacznie urosło w siłę, a Królestwo Grecji wreszcie zdołało okrzepnąć i nabrać sił.

Młodość

Przejęcie władzy

Mirosław urodził się w 1298 r. Był synem króla Pomorza Karola Sprawiedliwego oraz jego żony, pochodzącej z niższych warstw społeczeństwa Frankijki, Eleonory. Jego ojciec zmarł jednak dwa miesiące po narodzinach syna. Ponieważ Mirosław był jego jedynym potomkiem, to przejął on w swoim niemowlęcym wieku koronę. Opiekę nad nim przejęła jego matka.

Państwo, które odziedziczył Mirosław, znajdowało się w stanie wojny z Czechami. Król czeski Patryk III i Karol mieli bowiem wspólnych dziadków, więc ojciec Mirosława postanowił upomnieć się o tron. Roszczenia jednak młodziutkiego króla były już zbyt małe, więc jego matka zawarła z Patrykiem biały pokój.

Tymczasem również wybuchło powstanie księcia Braniboru, Sulisława, który samemu postanowił przejąć władzę. Poparli go także: książę Saksonii Janisław i książę Miśni Lambert Lis. Z powodu jednak słabej koordynacji działań buntowników, lojaliści zdołali zwyciężyć.

VII krucjata grecka

Tymczasem jednak Czesi musieli zmagać się z tengryjskimi Chorwatami, usiłującymi odebrać im resztki ich posiadłości w Grecji. Inwazja ta zakończyła się w 1301 r. powodzeniem. Zaniepokojony tym papież Benedykt V zaczął nawoływać chrześcijan do kolejnej krucjaty. Królowa-matka wkrótce do niej dołączyła, podobnie wielu książąt z Europy Zachodniej i Templariusze. Wyprawa zakończyła się pełnym powodzeniem i obaleniem władzy chorwackiej w Grecji w 1307 r. Z racji tego, że Mirosław był prawnukiem ojca poprzedniego chrześcijańskiego króla Grecji, Patryka II z Czech, otrzymał te ziemie we władanie. Jeszcze w styczniu w Konstantynopolu został koronowany na nowego króla Grecji. Szybko jednak do nowo zdobytych ziem pojawił się pretendent - Patryk III, wnuk Patryka II. Wobec braku czyjegokolwiek wsparcia młody król, osłabiony jeszcze po wyprawie krzyżowej, przegrał wojnę. Pewne posiadłości greckie pozostały jednak w rękach Mirosława.

Dorosłość

Inwazja tengrystów

Wkrótce obie, do tej pory rywalizujące o ziemie w Grecji linie Welfów połączyły się dynastycznym sojuszem. Pojawił się tam bowiem nowy wróg - tengryści. Jednocześnie, choć niezależnie od siebie, wojnę Mirosławowi wypowiedział chan Serbii, Bertalan, oraz chan Chorwacji, Tibor Spowiednik. Wsparcia królowi Pomorza udzielili także inni Welfowie - król Wawrzyniec II, król Mael Mórda z Irlandii oraz Amaury ze Szkocji. Mimo wsparcia tej międzynarodowej koalicji, Pomorzanie przegrali. W efekcie stracili całość swych ziem na rzecz Chorwatów.

Wojna polsko-czeska

Tymczasem w szczecińskim więzieniu zmarła żona króla Polski, Stefana, Dobrawa. Pomorze Gdańskie, którym rządziła, dostało się w ręce Gierołta, syna jej i króla Polski. Jej śmierć, a zwłaszcza sposób, w jaki do niej doszło, rozwścieczyły monarchę. W efekcie postanowił on ukarać Welfów, a jednocześnie zdobyć dla siebie nowe ziemie, więc zaatakował on Wawrzyńca II z Czech. Zaangażowane w walkę z Chorwatami i Serbami wojska czeskie i pomorskie wkrótce zostały rozgromione, w wyniku czego Bolesław wpadł w ręce polskie.

Rozwój gospodarczy Pomorza

Po tych latach wojen Mirosław zaczął odbudowę swojego królestwa po wojennych zniszczeniach. Przez dekadę Pomorze nie angażowało się w konflikty tego świata. Powstawały nowe miasta, nowe zamki, nowe wsie, armia odzyskiwała siły po wojnach. Tymczasem jednak Mirosław przygotowywał się do kontruderzenia na tengrystów w Grecji, którzy kawałek po kawałku przejmowali tamtejsze ziemie należące do Czech.

Walki o Grecję

Wreszcie w 1336 r. Mirosław uderzył - jego celem była wyspa Samos, znajdująca się w lokalnego muzułmańskiego emira. Wkrótce też, bo w 1338 r. papież Mikołaj III ogłosił kolejną wyprawę krzyżową do Grecji, wymierzoną w serbskiego chana, Baltazara. Walki trwały aż do 1345 r., gdy krucjata, dzięki poparciu m.in. wielkiego mistrza zakonu Santiago, Mieszka, zakończyła się sukcesem. Dzięki temu znaczne ziemie, położone głównie w Azji Mniejszej, ponownie przekazano Mirosławowi - tytularnemu królowi Grecji.

Wojna Czech z Polską

Tymczasem w Polsce nastał okres anarchii związany z częstymi zmianami na tronie i buntami. Z tej sytuacji postanowił skorzystać Wawrzyniec II, chcący odzyskać Bolesław. Zaatakował więc króla Gierołta II,a Mirosław wspomógł go, zdobywając placówki handlowe Republiki Pruskiej. Ostatecznie wojna zakończyła się zwycięstwem Welfów. Wkrótce, bo w 1351 r. od Polski uniezależniła się Republika Pruska, od której, w wyniku wojny, Mirosław zdobył Rugię.

Śmierć

Kolejne, ostatnie już lata życia, upłynęły Mirosławowi pod znakiem rozwoju gospodarczego i umacniania posiadłości i władzy w Grecji. Zmarł wreszcie w 1356 r., a władzę po nim objął jego syn, Sulisław.

Królowie Pomorza
Piastowie Masław I PółrękiJanko NieprawyMieszko WielkiHumbertMasław II MądryAnna I Sprawiedliwa
Lisy WojutaKrzesław
Legniccy MiłoszSulistryjWojsława Stara
Welfowie Mirosław IKarol SprawiedliwyMirosław II MłodySulisław GrubyStefan OtyłyNadziejaBoguchwał PijakJanko II WelfRyksa WelfMirosław III WelfSulisław II WelfKunegunda I WelfŻelibrat IGierołt WelfAnna II WelfWszebora I WelfPechna I Welf
Advertisement