FANDOM

Mateusz Karoling (1281 - 1335) - książę Moraw w latach 1328 - 1335 z dynastii Karolingów; pierwszy morawski książę z hradeckiej gałęzi.

Życiorys

Młodość

Mateusz urodził się w 1281 r., na zamku w Hradec. Jego ojcem był hrabia Hradca, Zbynek IV, przedstawiciel hradeckiej gałęzi Karolingów - linii, która odłączyła się od głównej, morawskiej gałęzi za czasów króla Wielkich Moraw, Alberta Sprawiedliwego i od tamtych czasów rządzącą Hradcem, zaś matką - Domasława z ubogiego, rycerskiego rodu morawskiego. Wychowany został na osobę o mocno dyplomatycznym usposobieniu, przeciętnego dowódcę oraz spiskowca oraz człowieka kiepskiego w zarządzaniu i mało oczytanego.

Pan na Hradcu

W 1302 r. Zbynek IV zmarł, przez co jego już 21-letni syn Mateusz przejął władzę. Podobnie jak jego ojciec, był wasalem księcia Moraw - najpierw Kunika, potem Alesa II, a następnie Vanka I Wielkiego. We wszystkich tych wypadkach był wierny swoim panom, wspierając ich - także zbrojnie - w walkach z polskimi królami (teoretycznie - ich własnymi suzerenami). Tak więc Mateusz poprowadził wojska z Hradec podczas powstania Alesa II oraz I rebelii Vanka Morawskiego. Wykazał się tam odwagą oraz walecznością, za co szanował go nawet polski monarcha - zwłaszcza, że gdy Mateusz walczył w sprawie polskiego monarchy (I wojna z Czechami o Bolesławiec) był nie mniej mężny.

Książę Moraw

W 1328 r. I bunt Vanka zakończył się, po bitwie pod Raciborzem, w której Mateusz także brał udział, klęską powstańców. Po ostatecznym stłumieniu rebelii, król Paweł I przystąpił do ukarania swoich buntowniczych wasali. Odebrał Vankowi I Wielkiemu tytuł księcia Moraw, po czym, licząc, że w ten sposób zapewni sobie spokój w swoich południowych włościach, przekazał go w ręce nikogo innego, jak Mateusza właśnie. W ten sposób został on pierwszym księciem Moraw z linii hradeckiej.

Mateusz jednak swojej władzy nie sprawował nad całością Moraw. Pod jego władzą znalazł się tylko Hradec i darowany przez króla Bolesławiec - tymczasem trzon ziem morawskich, wraz z Brnem i Ołomuńcem, nadal pozostawał w rękach Vańka.

Rządy nowego księcia były spokojne i pokojowe, kraj podnosił się ze wszelkich zniszczeń, bogacąc się. Mateusz jednak zmarł w 1335 r., z przyczyn naturalnych. Miał 54 lata. Jego następcą został jego najstarszy żyjący syn, Chval.