FANDOM

Mafalda Karoling (ur. 1007, zm. 1065) - córka cesarza Franków. Jej brat, Baudouin, po śmierci ojca również został cesarzem, lecz po kilku latach został obalony przez członków dynastii Welfów. W wieku 17 lat została wydana za króla Polski, Janka I Nieprawego. Później Janko wyznaczył ja na stanowisko mistrza szpiegów na swoim dworze (pełniła funkcję aż do śmierci). Miała czwórkę dzieci: Elżbietę, Eufemię, Jadwigę oraz Mieszka, późniejszego króla Polski. Mafalda zmarła w 1065 w wieku 58 lat.

Regencja

Po śmierci Janka Nieprawego regencję nad młodocianym Mieszkiem przejęła własnie Mafalda. Musiała ona stawić czoło buntującym się wasalom, knującym kuzynom Mieszka oraz sąsiadom, którzy pragnęli rozszerzyć swoje terytorium.

Lata 1056 - 1058

Jest to czas wielu buntów oraz rywalizacji ze księciem Braniboru Sędziejem.

Lata 1058 - 1059

W listopadzie 1058 roku wybuchła wojna z księciem Głomaczy Patrykiem. Pragnął on wykorzystać niestabilność wewnętrzna piastowskiej monarchii i wykorzystując roszczenia swojej żony podbić Pomorze Gdańskie. Mimo, iż Mafalda zdołał w kwietniu 1059 roku zdławić bunty wasali, to jednak siły polskie zostały dotkliwie pokonane przez Głomaczy w bitwach pod Kruszwicą i Pyzdrami. Z tego powodu regentka musiała pogodzić się ze porażką i oddać Pomorze Gdańskie ciotce polskiego króla.

Lata 1059 - 1062

Ostatnie lata regencji Mafaldy stanęły pod znakiem powolnej stabilizacji państwa, które po wielu wojna potrzebowało uzupełnić siły. Cieniem na tym okresie kładzie się wielka epidemia Tyfusu, która w tamtym czasie przetoczyła się przez całą Polskę i Pomorze.