FANDOM

Lubeka - miasto portowe w północnych Niemczech, należące do Polski, leży nad rzeką Trave; centrum handlu w swoim regionie. Znalazło się w pierwszej 50-ce najludniejszych miast świata według Wielkiego Spisu Ludności w 1444 roku. Znajduje się w niej fort, który ochronił ją w trakcie powstania przed zdobyciem.

Historia

Założona jako najprawdopodobniej osada rybacka najpóźniej w VIII wieku, przez Słowian. Pod koniec IX w. utracona przez plemię Obodrzyców na rzecz tamtejszych chrześcijańskich władców pochodzenia skandynawskiego. W pierwszej połowie następnego stulecia podbite przez Bawarię, a następnie przekształcone w część składową Księstwa Holsztynu, które w 1100 roku rozpoczęło nieudany bunt. Następnie Lubeka stała się częścią domeny królewskiej Bawarczyków. Jednakże sto lat później wyzwoliła się (znowu jako część składowa Holsztynu). Jako słabe państwo, zajęte przez Duńczyków. Poprzez rebelię bądź bunt chłopski wyzwolone pod panowaniem wikingów, którzy po chrzcie zdołali odbić miasto. W 1400 roku weszło w skład Marchii Holsztyńskiej, w której pozostało, aż do wcielenia w 1444 roku. Dziesiątego maja 1612 r. zostało wcielone do Królestwa Polski. Prawie dokładnie dziesięć lat później wybuchło w nim powstanie, stłumione przez Pomorzan. Nawrócona na protestantyzm w 1623 roku.