FANDOM

Królestwo Szwecji - państwo położone na półwyspie Skandynawskim, jedno z najsilniejszych państw europejskich.

Historia

Czasy przed Chrześcijaństwem

W 867 r. przyszłe państwo Szwedzkie jest mocno podzielone na liczne plemiona pogańskie. Do 903 r. Szwecja tworzy silne i nie podzielne państwo, władające całą Szwecją właściwą, częścią Norwegii oraz kawałkiem Finlandii.

Wojna polsko-szwedzka o Gdańsk (943 - 944)

W 943 r. pogańscy Szwedzi zdecydowali się zaatakować Polskę, celem podbicia Gdańska co im się udało rok później.

Odzyskanie Gdańska przez Polaków

Parę lat później, czyli 947 r. ustanowiony przez króla Szwedów wasal Gdańska, Jedvard postanawia się zbuntować przeciwko swemu Szwedzkiemu władcy, szansę tą jednak wykorzystują Polacy, którzy zaatakowali go w tym samym roku. W rok późnej Polacy zwyciężają nad Jedvardem, przez co Szwecja traci Gdańsk.

Pomimo straty Gdańska, Szwecja podbija do 951 r. podbija całą Finlandię i nieco Norwegii, przez co Szwedzi stali się poważnym problemem dla państw Chrześcijańskich, i rozpoczęli najazdy na łupieżce na Europę.

Wojny z Polską

Do 980 r. wybuchła kolejna wojna z Polską o Słupsk, którą zwyciężyli Polacy. W 986 r. wybuchł bunt plemion Pomorskich, które należały do Szwecji szansę to wykorzystali znowu Polacy, atakując Pomorze w 986 r., jednak rok później, Szwedzi zakończyli wojnę z zbuntowanymi Pomorzanami, przez co Polska nic nie zyskała. W 988 r. król Polski, Masław II postanawia złamać rozejm zawarty ze Szwedami, atakując Pomorze Zachodnie razem z Włochami. W 990 r. wojna z Polską zakończyła się, w traktacie zawartym z królem polskim miał, im odstąpić Pomorze Zachodnie i zapłacić wysoki trybut.

Lata po wojnach z Polską

W 1000 r. Szwecja kontrolowała nieco mniej Finlandii, Norwegii oraz utraciła na rzecz Litwinów Estonię, a Ruś Nowogrodzka podbiła Ingrię, na dodatek Szwecja po tych wojnach musiała tłumić bunt swych wasali.

Galeria

Szwecja900

Nowo powstałe Królestwo Szwecji w 900 roku.

Szwecja1000

Szwecja w 1000 roku.

Szwecja1100

Terytorium Szweckie w 1100 roku.

Szwecja1200

Ziemie Szweckie w 1200 roku.

Szwecja1300

Szwecja w 1300 roku.

Szwecja1400

W roku 1400.

Szwecja1500

Szwecja w 1500 roku.

Szwecja1600

Protestanckie Królestwo Szwecji wraz z koloniami w 1600 roku.