FANDOM

Karol Czysty (1086 - 1171) - 2. Wielki Starosta I Republiki Pruskiej w latach 1150 - 1171.

Życiorys

Karol urodził się w 1086 r., w jednym z grodów na terenach Trójmonarchii. Tam rozpoczął swoją karierę kupiecką, zapewne osiągając spore profity.

Kiedy król Polski i Czech, Karol, zakładał w roku 1118 Republikę Pruską, możliwość zarobku oraz poprawy swojej pozycji społecznej zachęciła Karola do przeprowadzki do Truso. Wkrótce znacznie wybił się spośród innych handlarzy, dobywając znaczny majątek i wpływy, dzięki czemu został zaproszony do rada patrycjuszy.

Kiedy zmarł brat obalonego już tak w Polsce, jak i w Czechach Karola, a więc wielki starosta Jakub Nieostrożny zmarł w 1150 r., patrycjusze przegłosowali wybór na ten wakat właśnie Karola.

Jako wielki starosta niewielkiej, choć bogatej republiki kupieckiej, Olelkowicz musiał balansować na cienkiej linie. Nie był spokrewniony z władcami sąsiednich królestw, którzy byli z pochodzenia Piastami, a pogańscy Litwini ostrzyli sobie zęby na słaby i bogaty kąsek.

Ten balans udawało się Karolowi utrzymać do 1165 r., kiedy to na ziemie Republiki spadła inwazja pogan. Nie byli to jednak Litwini, a Duńczycy z Zelandii. Po rocznej wojnie, Truso, a wraz z nim także i I Republika Pruska upadły. Karol udał się na wygnanie, wędrując po dworach królewskich, usiłując zachęcić władców do wsparcia jego sprawy odbudowy Republiki. Ostatecznie wielki starosta Karol zmarł w biedzie w 1171 r.

Ciekawostką o tym człowieku jest jego niezwykła cnotliwość. Zażywał on mało przyjemności i rozkoszy, zamiast tego oddając się Bogu i pracy. Niektórzy sądzili nawet, że jego jedyne dziecko, Judyta, nie zostało przez niego spłodzone, lecz przygarnięte.

Wielcy Starostowie Republiki Pruskiej/Szczecińskiej
I Republika Pruska (1120 - 1171) Jakub NieostrożnyKarol Czysty
II Republika Pruska (1221 - 1358) Tomasz I OgończykMszczuj RawiczSiemowit PomianUściech RadwanWit I TrąbaMasław RawiczBolesław ŚwinkaBończa PorajTomasz II TrąbaWit II ŚwinkaKrzesław PomianAndrzej RawiczWitosz PorajStanisław Świnka
Republika Szczecińska (1420 - 1459) Imram Lis