FANDOM

Imram Zborowski (1685 - ?) - skarbnik, królewski minister ds. administracyjnych od 1723 r.

Życiorys

Imram urodził się w 1685 r., w Radogoszczy, w spolszczonej pomorskiej rodzinie średniej szlachty. W młodości jego rodzice wysłali go na naukę do szkoły kościelnej, a następnie - na uniwersytet, gdzie odebrał gruntowne wykształcenie, zwłaszcza ekonomiczne i matematyczne.

W 1710 r., po powrocie ze studiów do kraju, objął w Szczecinie posadę w królewskim urzędzie. Został tam skarbnikiem, przez jego ręce przepływały znaczne środki. Pracę swą wykonywał bardzo skrupulatnie, więc nie powinien dziwić fakt, że już w 1719 r. trafił do Krakowa, na dwór królewski. Również i tam zarządzał finansami, wspierając swą radą ministrów.

Kiedy w 1723 r. królowa Gertruda, spłacając, częściowo dzięki działalności Zborowskiego, dług zaciągnięty w trakcie Wielkiej Wojny Wschodniej, rozpoczęła rekonstrukcję swojego gabinetu, to właśnie Imram został przez nią mianowany ministrem do spraw administracyjnych. W 1725 r. stanął przed nie lada finansowym wyzwaniem - musiał znaleźć odpowiednie środki na opłacenie i zorganizowanie uroczystości koronacji królowej Gertrudy II na cesarzową Trójkorony. Zadanie to wypełnił wzorowo - uroczystość oczarowała całą Europę.