FANDOM

Henryk Leszczyński (ok. 1640 - 1687) - polski szlachcic, przywódca rokoszu z 1686 r.

Życiorys

Henryk Leszczyński urodził się ok. 1640 r. w Prusach. Był on przedstawicielem jednego ze znaczniejszych lokalnych rodów (niektórzy historycy usiłują udowodnić jego pokrewieństwo z generałem Armii Królestwa Polskiego, Prendotą Leszczyńskim, a także książętami Wołynia, również Leszczyńskimi, lecz jak na razie bezskutecznie). Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że służył on przez jakiś czas w armii, prawdopodobnie na jakimś dowódczym stanowisku. Opuścił ją jednak i przejął w zarząd swój majątek ziemski w ujściu Niemna.

W 1686 r. królowa Gertruda II wprowadziła w Polsce nowy ustrój polityczny - monarchię absolutną. W jej ramach władza monarchy ulegała znacznemu rozszerzeniu, zaś szlachta traciła część przywilejów. Wywołało to wielką falę niezadowolenia wśród nobilów, którzy zawiązali konfederację, mającą na czele sprawić, by "było, tak, jak było". Na jej czele stanął właśnie Henryk. Po odprawieniu z kwitkiem posła, który usiłował wymóc na królowej zgodę na ich żądania, wybuchł rokosz. Jego wodzem był właśnie Henryk Leszczyński.

W grudniu na pozycje oblegających Kłajpedę rokoszan zaatakował generał Jerzy Walewski wraz z armią lojalistów. W wyniku bitwy powstanie zostało rozbite, zaś Henryk dostał się do niewoli. Przez pewien czas przebywał w lochu, by wreszcie zostać przez królewski sąd skazanym na śmierć za zdradę.