FANDOM

Helena I Lubomelska

Helena I Lubomelska na XVIII wiecznym obrazie

Helena I Lubomelska (ur. 1606, zm. 1643) - królowa Polski i Czech od 1626 do 1643 roku. Córka króla polskiego Krystyna III i jego nieznanej z imienia żony.

Panowanie

29 sierpnia 1626 r. po śmierci swego ojca Krystyna III, Helena przejmuje władzę w Polsce mając zaledwie 19 lat. Pierwszą decyzją naszej królowej, było natychmiastowe pobranie cła od pewnej Kompanii Handlowej, która chciała otrzymać na Polskich ziemiach monopol. Po kilku miesiącach natomiast, królowa która zaczęła się już przygotowywać do wojny z Pomorzem, poleciła powiększyć IV armię o kilka dodatkowych regimentów piechoty.

W marcu 1627 do królowej dotarli posłańcy króla Lotaryngii - Karola IV Leopolda - który to zaproponował jej, by jeden z członków rodu Lubomelskich, poślubił pewną dziewczynę z rodu rządzącego Lotaryngią, na co Helena przystała.

11 lipca 1628 królowa Polski, Helena I ostatecznie wypowiedziała wojnę Gierołtowi I z Pomorza. (cały artykuł o tej wojnie, można przeczytać tutaj).

Po dwóch latach, w maju 1630 wojna zakończyła się zwycięstwem Polski; król Gierołt był zmuszony do oddania pod władanie Heleny Warnowii i Wyszomierza, a także musiał wypłacić trybut. Nasza królowa postanawia kontynuować pomysły ojca, i wprowadza do polskiej armii tzw. piechotę Krystyńską (właśnie od imienia jej ojca, Krystyna).

Wyniku ostatniej wojny Pomorze zostało niezwykle osłabione, na tyle że Helena przestała go uważać za równorzędnego rywala, a nowym rywalem Polski stała się Protestancka Szwecja.

W listopadzie 1630 r. królowa zleca na granicy polsko-niemieckiej budowę nowej i jeszcze lepszej fortecy w Lubece. W styczniu 1631 r. królowa wprowadza innowację w sferze morskiej, przez co Polska będzie mogła tworzyć nowe składy handlowe, jak i również wysyłać dalej kupców. 

We wrześniu 1631 r. wybucha Bunt duńskich separatystów, królowa natychmiast kieruje do Zelandii swe wojska, poza tym Bawaria składa propozycję mariażu, na którą królowa przystaje. Miesiąc później 1631 r. duńscy separatyści zdobyli Zelandię, przez co królowa planuje szybkie jej odbicie.

W lutym 1632 r. odzyskanie Zelandii z rąk buntowników, poza tym królowa przyjmuje propozycję mariażu od Lotaryngii. Niedługo później Niemcy proszą o prawo przemarszu, na co królowa przystaje. W kwietniu 1632 r. królowa wysyła inkwizycję do Lubeki, aby nawrócili tamtejszą ludność na katolicyzm.

Przybycie odsieczy do obleganego przez duńskich separatystów Lundu, początek Bitwy pod Lundem. W czerwcu 1632 r. zakończenie Bitwy o Skanię, zwycięstwo polaków oraz stłumienie buntu duńskich separatystów, poza tym większość ludności Poznania ostatecznie nawraca się na katolicyzm.

W lutym 1633 r. królowa dowiaduję się, że Lubusz został nawrócony na Protestantyzm. W marcu 1633 r. wybucha Bunt protestanckich fanatyków w Chełmnie, królowa natychmiast kieruje tam swe armie. W kwietniu 1633 r.  zdobycie Chełmna przez zbuntowanych protestanckich fanatyków. W maju 1633 r. dochodzi do bitwy pod Chełmnem, w starciu pomiędzy armiami królewskimi, a zbuntowanymi protestanckimi fanatykami, zwyciężają wojska królowej. Ta bitwa oznacza również zakończenie buntu protestanckich fanatyków. W czerwcu 1633 r. z powodu braku potencjalnych rekrutów po wojnie z Pomorzanami, królowa zleca budowę placów ćwiczeń w Płocku i Lublinie oraz budowę obozów regimentowych w Poznaniu i Chełmnie. W lipcu 1633 r. do buntu przeciwko królowej szykują się polscy magnaci, aby odsunąć konflikt w czasie, królowa zleca wymordowanie organizatorów buntu, przez swe armie. Podobnie czyni z duńskimi separatystami.

W maju 1634 r. Lotaryngia wzywa naszą królową do udziału w wojnie przeciwko władcy Burgundii; królowa decyduje się na to wezwanie odpowiedzieć.

W październiku 1635 r. królowa postanawia wrócić swe armie do Polski, ponieważ Lotaryngia niemalże wygrała już wojnę z Burgundią. Ostatecznie Lotaryngia wygrała wojnę z Burgundią w styczniu 1636 r., przez tą wojnę królowa zyskała nieco prestiżu i wdzięczność króla Lotaryngii za udzieloną pomoc, a parę dni później, Helena zleca budowę trzech kolejnych obozów regimentowych w Lublinie, Warszawie i Sandomierzu po za tym Helena może wesprzeć polskie uniwersytety, choć te instytucje funkcjonują już od czasów średniowiecza, ale ostatnio nie są w stanie redukować wystarczającej liczby urzędników, aby zaspokoić potrzeby rosnącej administracji.

W lutym 1636 r. doszło do śmierci margrabiego Węgier, Alberta Andrássy, przez co na Węgrzech wybucha bunt Jánosa Esterházego, który jest pretendentem do węgierskiego tronu. Helena natychmiast wysyła posiłki nowemu margrabiemu Węgier, Jánosowi Andrássy. Po za tym nasza decyzja, aby preferować liczebność ponad jakość pozwoliła co prawda na stawianie olbrzymiej armii, jednak problemem stało się wyszukiwanie wśród żołnierzy dobrych oficerów. W kwietniu 1636 r. nowy margrabia Węgier proponuje mariaż, na który królowa przystaje. W międzyczasie siły węgierskiego, pretendenta zostały pokonane, dzięki pomocnym posiłkom z Polski. W sierpniu 1636 r. królowa wysyła inkwizycje do Skanii, aby nawrócić tamtejszych mieszkańców na Katolicyzm. W wrześniu 1636 r. królowa wysyła swych agentów do Rusi Kijowskiej, aby sfabrykowali roszczenia do Pińska.

W styczniu 1637 r.zmarł doradca królowej, Vladimir Kisleevski, a na jego miejsce królowa wybiera Dalimira Piaseczyńskiego. W lutym 1637 r. królowa wykorzystuje swoje wpływy w stolicy papieskiej, beatyfikując jednego z polskich świętych. przez co stabilizacja kraju będzie silniejsza.W marcu 1637 r. z powodu małej ilości rekrutów królowa żąda od szlachty wystawienia więcej rekrutów, przez co szlachta tym faktem była oburzona z drugiej strony Polska zyskała więcej rekrutów i żołnierzy, aby naprawić zepsute relacje z szlachtą, królowa zwołuje parlament, przez co prestiż Heleny ucierpi z drugiej strony wzrośnie lojalność szlachty. W kwietniu 1637 r. królowa dowiaduję się, że Szczecin został nawrócony na Protestantyzm. W maju 1637 r. królowa dowiaduję się, że Polska inkwizycja nawróciła Skanię na Katolicyzm. W sierpniu 1637 r. królowa rozbuduję o jeden regiment artylerii, każdą armię. W październiku 1637 r. Niemcy proszą znowu o prawo przemarszu przez Polskie ziemie, królowa tym razem odmawia.

W styczniu 1638 r. królowa, aby zdestabilizować Ruś Kijowską wspiera finansowo niezadowolonych kijowskich chłopów. W sierpniu 1638 r. wybuch buntu czeskiej szlachty, którzy najpewniej chcieli by zerwanie z unii z Polską, natychmiast królowa wysyła tam swe armie. Po niedługim czasie władcy Rusi Kijowskiej odkryli wsparcie na Kijowskich chłopów. przez co plan królowej poszedł na nic. We wrześniu 1638 r. pokonanie buntu czeskiej szlachty.

W kwietniu 1639 r. zakończenie rozejmu z Pomorzem i z Włochami. W maju 1639 r. królowa wysyła inkwizycje do Chełmna. W grudniu 1639 r. aby się przygotować do konfliktu z Rusią Kijowską, królowa rozbudowuje, wschodnie fortece.

W marcu 1640 r. królowa wprowadza innowację suwerennej koncepcji, liczne wojny prowadzone XVII w. doprowadziły do powstania nowego i międzynarodowego systemu dyplomatycznego. Teraz to państwa, a nie inni indywidualni władcy stali się graczami na arenie międzynarodowej i żaden kraj nie ma prawa się wtrącać wewnętrzne sprawy innego. Po za tym królowa może wprowadzić nową reformę, którą zostaje strategia ofensywna i od razu królowa może wprowadzić pierwszy punkt nowej reformy, którą jest, że nasi oficerzy będą dowodzić z jednego szeregu do tego Helena wprowadza drugi punkt reformy Narodowy pokój, wprowadzając obowiązek służby wojskowej. przez co nasza królowa będzie szybciej mogła tworzyć nowe regimenty.

Władcy Polski
Piastowie książęta Polan: ChościskoPiast
wielcy książęta Polan: Siemowit Okrutny
królowie Polski: Masław IMieszko IMasław II PółrękiJanko NieprawyMieszko II WielkiKarol
Mazowieccy Krystyn I ZdobywcaKazimierz I StaryGertruda IWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIBoguchwał ŚmiałyZwinisława Okrutna
Lubomelscy Mirosław BratobójcaJacek MądryMiłobrat SzalonyKrystyn II Wielki Kazimierz IIKazimierz IIIKrystyn III Helena IScholastyka IWolisława ZjednoczycielkaGertruda II

Królowie Czech
Piastowie (1082 - 1209) Mieszko IKarolPrendota I CzeskiMieszko IIPrendota IILudmiła Nieludzka
Welfowie (1209 - 1399) Patryk I TłustyMieszko IIIPatryk IIWawrzyniec IPatryk III MądryWawrzyniec II WielkiOdon WielkiWawrzyniec III Bez Ziemi
Mazowieccy (1399 - 1424) Zwinisława Okrutna
Lubomelscy (1424 - nadal) Mirosław BratobójcaJacek MądryMiłobrat SzalonyKrystyn II WielkiKazimierz IIKazimierz IIIKrystyn IIIHelena IScholastyka IWolisława Zjednoczycielka
Unia realna polsko-czeska W roku 1676 zawarta została polsko-czeska unia realna, na mocy której każdy król Polski jest także królem Czech