FANDOM

Harald (1008 - 1037) - król Anglii w latach 1028 - 1037 z pochodzącej z Danii dynastii Skjoldungów. Przejął władzę, obalając króla Etienne'a.

Życiorys

Harald urodził się w 1008 r. na angielskiej wsi. Jego ojcem był Mogens - syna króla Froda Półrękiego z Danii, który, z racji prawa dziedziczenia, nic nie otrzymawszy ze spuścizny po ojcu, wyjechał do Anglii, szukając tam lepszego bytu i przygód.

Sam Harald dorastał na dworze królowej Pernelle, gdzie oddał go jego ojciec. Pomimo mocnych wpływów frankijskich, nigdy nie wyzbył się duńskiej mowy i zwyczajów. Na dworze został pasowany na rycerza, a także otrzymał nadanie ziemskie - zamek w Hereford.

Królowa Pernelle zmarła w 1026 r., a tron przejął jej syn, Etienne. Ponieważ znaczną część życia spędził we Włoszech, rzadko bywając w Anglii, był powszechnie nielubiany z powodu zupełnie innych obyczajów. Ponadto sam Harald miał bardzo chłodne relacje z nowym monarchą. Ten co prawda usiłował zdobyć sobie w nim poplecznika, oddając mu we władanie nie tylko zamek, ale i księstwo Hereford, lecz nic to nie pomogło - Harald dołączył do przeciwników nowego króla, a następnie stanął na ich czele. W 1028 r. stanął na czele buntowników, którzy opanowali Londyn i zmusili króla Etienne'a do ucieczki. Następnie Harald został koronowany na nowego króla Anglii.

Jego rządy nie należały jednak do szczęśliwych, ponieważ anglosaska szlachta i arystokracja były mocno podzielone. Jedynie część popierała nowego króla. Inni uważali, że sami mogliby zasiąść na tronie. Jeszcze inni bronili praw angielskiej linii Karolingów do władzy, a jeszcze inni szukali wsparcia w Cesarstwie. W efekcie kraj znalazł się szybko w stanie permanentnej wojny domowej. Skorzystali z tego Frankowie, dokonując udanej inwazji i przejmując Kornwalię.

Żoną Haralda, którą poślubił jeszcze przed śmiercią królowej Pernelle, była hrabina Sussex, Maud z Lambeth. Spłodził z nią dwójkę dzieci - córki Wilhelminę i Dorotę. Małżeństwo nie doczekało się synów.

Król Harald zmarł z powodu trudów kampanii przeciw rebeliantom w obozie wojskowym w 1037 r. Tron po nim objęła jego córka, Wilhelmina.