FANDOM

Gościmir Mazowiecki (ok. 850 - 914) - władca ziemi czerskiej w latach ok. 865 - 914 oraz książę Mazowsza (z nadania wielkiego księcia Polski Siemowita Okrutnego) w latach 879 - 914.

Życiorys

Młodość i rządy w Czersku

Gościmir urodził się ok. 850 r. Jego ojcem był książę Mazowszan, Drogomir. Po jego śmierci ok. 865 r. Mazowsze zostało podzielone pomiędzy jego dwóch synów. Starszy, Drogowit otrzymał ziemię płocką i tytuł zwierzchniego księcia Mazowszan, Gościmir zaś dostał pod władanie ziemię czerską. Obaj bracia jednak współpracowali ze sobą, co przyniosło Mazowszu okres prosperity i rozwoju.

W 875 r. na to państwo plemienne padł jednak cień strachu - zostało ono zaatakowane przez potężnych Polan. Po trwającej ponad rok wojnie Mazowszanie zostali pokonani, a władca Polan - małoletni Siemowit - ogłosił się księciem Mazowsza. On i jego matka - Rzepicha - prowadzili dalsze podboje i wreszcie pełnoletni już książę Polan zdołał koronować się na wielkiego księcia Polski. Po tym sukcesie rozdzielił swoje ziemie między wasali. W ten sposób Gościmir otrzymał Mazowsze.

Rządy na Mazowszu

Nowy książę Mazowsza był lojalny wobec Siemowita, razem z nim brał udział w wojnach.

Pierwszy poważna zgrzyt w relacjach między suzerenem a wasalem pojawił się w 886 r. Wtedy Gościmir przedstawił wielkiemu księciu wędrowca, który sam siebie nazywał "bardem". Okrutny z natury Siemowit zagroził mu połamaniem wszystkich kości, jeśli ten zrobi coś w nie w porządku. Szantaż ten rozgniewał księcia Mazowsza. Nie pomogły tu usilne tłumaczenia Siemowita - relacje między obydwoma władcami znacznie się ochłodziły. Te zostały nieco poprawione jednak już rok później, gdy po aresztowaniu księcia Kujaw, Wańka za jego knowania przeciw Siemowitowi, ten nadał Gościmirowi tytuł wojewody.

Relacje ponownie oziębiły się, gdy w roku 894, po wizycie kupca z odległego Hindustanu na dworze w Gnieźnie pozostał eunuch imieniem Abdul-Gafur. Zajął on miejsce Gościmira w radzie królewskiej.

W roku 894 r. Siemowit dokonał również egzekucji na swojej siostrze, Wojsławie, co również pogorszyło relacje między księciem Mazowsza, a wielkim księciem Polski. Te na krótko poprawiło zorganizowanie wielkiego festynu ku czci boga Jaryło, a bardziej trwały efekt dało osadzenie Gościmira po śmierci Snowida z Obrzycka na stanowisku kanclerza i nadwornego dyplomaty. Przez wiele lat wiernie mu służył aż do jego śmierci w 908 r.

Bunt Wiesława Kujawskiego

Po śmierci Siemowita władzę objął jeden z jego synów, małoletni Masław. Realną władzę sprawował wówczas regent, Prendota z Łękna. Korzystając z tymczasowej pustki, jaka powstała po rządach twardej ręki Siemowita, książę Kujaw Wiesław zorganizował frakcję, której celem było osadzenie siostry małoletniego władcy, Danuty. Wkrótce dołączył do niego Gościmir. W tej sytuacji wybuchł potężny bunt, do którego wkrótce dołączyli: książę Śląska Witosz II, brat wielkiego księcia i władca Lubusza i Poznania Piast oraz władczyni Włodzimierza Wołyńskiego, Łucja. Walki trwały aż trzy lata, pustosząc państwo Piastów. Podczas bitwy pod Sieradzem do niewoli wpadł wreszcie sam Wiesław, co zakończyło rebelię. Gościmir trafił do gnieźnieńskiego lochu. Z tej sytuacji skorzystał władca ziemi płockiej, Warcisław, który postanowił zdobyć mazowiecki tron dla swojego wuja, a Gościmira bratanka, Sędzimira Mazowieckiego. Tymczasem przebywający w lochu Gościmir zmarł. Jego tytuły i sprawę mazowieckiej wojny domowej odziedziczył jego jedyny syn, Gaudenty.

Książęta Mazowsza
Mazowieccy (820 - 1108) Drogomir MazowieckiDrogowit MazowieckiGościmir MazowieckiGaudenty I MazowieckiStoigniew MazowieckiGaudenty II MazowieckiCzcibor MazowieckiWańko MazowieckiWacław GrubyPrzemysław MazowieckiWielisław MazowieckiPrzemysław II Mazowiecki
Sieradzcy (1108 - 1123) Kinga Sieradzka
Mazowieccy (1123 - 1390) Krystyn I ZdobywcaKazimierz I WielkiGertrudaWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIPaweł III WielkopolskiDalimir WielkopolskiPaweł IV PoznańskiAgnieszka WielkopolskaDobroniega Wielkopolska
Nerkingowie (1390 - 1404) Maren Mądra
Lubomelscy (1404 - nadal) Mirosław Bratobójca