FANDOM

Gierołt Welf (ur. 1563 - zm. 1628) - król Pomorza w latach 1568 - 1628.

Życiorys

Gierołt urodził się w 1563 r., w bocznej gałęzi pomorskiej linii Welfów. Ponieważ jednak król Mirosław III zmarł bezpotomnie, a król Sulisław II miał jedynie nieuprawnioną do przejęcia tronu córkę, to właśnie on objął rządy nad Pomorzem. Już na początku swojego panowania zmuszony był walczyć z Polską - ta bowiem zaatakowała pomorskiego sojusznika, Królestwo Litwy. Pomimo kilku zwycięstw i heroizmu pomorskich żołnierzy, wojna została przegrana. W 1578 roku, jako pierwszy król pomorski, przyjął Protestantyzm. Dzięki temu ten odłam chrześcijaństwa zdobył sobie solidny przyczółek w Środkowej Europie, skąd kaznodzieje rozpowszechniali go wśród poddanych królów Polski, Czech i Niemiec.

Następnych kilka lat Gierołt poświęcił na nawrócenie na nauki biskupa z Bergenhus i odzyskanie sił po klęsce w wojnie polsko-litewskiej. Niemniej, już w 1583 r. zaangażował się po stronie swojego sprzymierzeńca, Królestwa Niderlandów, w wojnę z Niemcami. Mimo tej interwencji Holendrzy nie zdołali odeprzeć nieprzyjaciół. Na wojnie tej król nauczył się jednak dowodzenia wojskiem. Pomimo swojego wojowniczego usposobienia, król na następne dwadzieścia lat porzucił wojaczkę i zajął się rozbudową państwa. Od roku 1601 wspierał angielskich separatystów bronią i funduszami w walce z unią personalną z Bawarią. W 1608 r., wierząc w swojego sojuszników - Włochy i Niderlandy - wypowiedział wojnę Niemcom. Wkrótce do konfliktu, walcząc w swoim interesie, dołączyła Polska i Lotaryngia. Konflikt niemiecko-pomorski trwał aż do 1614 r., kiedy to król Wenzel von Andechs został zmuszony do zawarcia pokoju, oddając Gierołtowi większość niemieckich posiadłości na Połabiu oraz Stade nad Morzem Północnym.

W 1623 r. Pomorzanie znów musieli walczyć - tym razem Holendrów zaatakowała Lotaryngia. Wsparta przez króla Irlandii, zdołała ona zgnieść opór, a Pomorzanie, nie dość, że pokonani, to także znacząco osłabieni. Kolejna wojna wybuchła w 1628 i trwała do 1630. W trakcie I bitwy pod Hamburgiem, król Gierołt został poważnie raniony. Owa rana okazała się być śmiertelna - król Gierołt zmarł jeszcze w trakcie bitwy, a dowództwo nad Pomorzanami objął generał Eustachy Winsel. Jego córka, Anna, została koronowana w warunkach polowych na jego następcę kilka dni później.

Królowie Pomorza
Piastowie Masław I PółrękiJanko NieprawyMieszko WielkiHumbertMasław II MądryAnna I Sprawiedliwa
Lisy WojutaKrzesław
Legniccy MiłoszSulistryjWojsława Stara
Welfowie Mirosław IKarol SprawiedliwyMirosław II MłodySulisław GrubyStefan OtyłyNadziejaBoguchwał PijakJanko II WelfRyksa WelfMirosław III WelfSulisław II WelfKunegunda I WelfŻelibrat IGierołt WelfAnna II WelfWszebora I WelfPechna I Welf