FANDOM

Galiena (1108 - 1163) - królowa Anglii w latach 1144 - 1163 z klanu Mac Eóin Duib.

Życiorys

Galiena urodziła się w 1108 r., na zamku w Londynie. Jej ojcem był dworzanin króla Iwa II, Roderyk ze szkockiego rodu Mac Eóin Duib z Argyll. W tamtym momencie nikt nie mógł się spodziewać, jak wielką tak jej ojciec, jak i w przyszłości ona zrobi karierę.

W 1125 r., poparty przez Koalicję Baronów, Roderyk sięgnął po władzę królewską. Ugruntował ją zaś w 1136 r. W efekcie Galiena - jedyne dziecko króla - została jego następcą. W tym mniej - więcej czasie miał miejsce jeden z największych mezaliansów w historii. Otóż w trakcie swej podróży w rodzinne strony, do Szkocji, Galiena poznała prostego chłopa, Archibalda. Para zakochała się w sobie od pierwszego spojrzenia, lecz przeciw temu stanął sam Roderyk, a także możni, nie chcący dopuścić do takiego związku międzystanowego. Mimo tego dwójka nie poddawała się i wreszcie, po wielu latach, przeszkodach i niedogodnościach królewna i chłop stanęli na ślubnym kobiercu. Później motyw ten wielokrotnie był używany w wielu dramatach i romansach. Niestety, małżeństwo nie trwało długo - nobilitowany chłop Archibald poległ w trakcie wojny o Argyll w 1143 r., osieracając dwójkę dzieci - Roderyka i Maldreda.

Wkrótce potem, w 1144 r. zmarł król Roderyk, przez co będąca już wdową Galiena została koronowana na królową Anglii. Rządy jej trwały 19 lat i opierały się na stabilizacji i wzmocnieniu władzy jej rodu, a także umocnieniu angielskiej władzy na podbitych terenach. Była ona realnie szanowana przez swoich poddanych, czego jednak, z powodu ojca, nie można było powiedzieć o jej synach - Roderyku i Maldredzie. W efekcie panowanie Galieny było wyjątkowo pokojowe i spokojne, lecz Anglia leżała na beczce prochu - śmierć królowej mogła być iskrą, mogącą spowodować wybuch.

Ostatecznie, Galiena zmarła w 1163 r., z przyczyn naturalnych. Koronę i władzę nad Anglią po niej objął jej najstarszy syn - Roderyk.