FANDOM

Etienne (983 - 1061) - król Anglii w latach 1026 - 1028. Został obalony przez księcia Hereford, Haralda Sjoldunga. Ożenił się z królową Włoch, Adalmode, zostając ojcem królów: Włoch i Anglii i jednym z przodków wielu królów Niemiec.

Życiorys

Etienne urodził się w 983 r., jako jedyny syn królowej Pernelle i króla Gilberta. Kiedy ten porzucił swoją małżonkę, młody królewicz był wychowywany na dworze. W przeciwieństwie do matki perfekcyjnie opanował język anglosaski.

W związku z jego osobą matka miała wielkie plany. Chcąc umocnić swoją pozycję, szukała potężnego sojusznika na kontynencie. Znalazła go we Włoszech. W 989 r. zawarła układ z włoskim królem, Leonardem, w ramach którego jego córka, Adalmode (co ciekawe, wnuczka króla Polski, Masława II Półrękiego i córka jego córki, Ludmiły) miała poślubić właśnie Etienne'a. Ponieważ Adalmode była jeszcze dzieckiem, ślub musiał poczekać. W 991 r. tak Anglię, jak i Włochy zaskoczyła wieść o zabójstwie Leonarda. Ponieważ króla miał tylko jedną córkę - Adalmode - przejęła ona tron. Rządząca w jej imieniu królowa-matka, Ludmiła, nadała Etienne'owi zamek Commachio. Przez wiele lat jednakże nie odwiedził go ani razu.

Do królewskiego ślubu doszło w 1002 r. Wtedy, na ponad 20 lat Etienne zamieszkał we Włoszech, u boku swej żony. Pozostawał na południu aż do 1026 r., kiedy to dotarła do niego wieść o śmierci jego matki. Po pół roku podróży, dotarł do Londynu, gdzie został koronowany na króla. Do tego czasu doczekał się czwórki dzieci - trójki synów i córki. Podobnie jak matka jemu, także on zaplanował im przyszłość - Gilbert, jako następca tronu Anglii i Włoch, ożenił się z frankijską szlachcianką, dwórką cesarza Baldwina III, Anną. Drugi syn, Iwo, zaręczył się majętną angielską szlachciankę, Siffledę, natomiast córkę, Arsinde, zaręczył z członkiem niemieckiej rodziny królewskiej, księciem (a przyszłym królem) Humbertem.

Rządy króla, który wielu Anglikom wydawał się obcy, z Włoch, nie przypadły części możnych do gustu. Pojawiły się nastroje buntownicze. Najgłośniej do buntu nawoływał książę Hereford, Harald Sjoldung (notabene, pochodzący z Danii). W efekcie rządy Etienne'a trwały zaledwie dwa lata - potężny bunt, na czele którego stanął sam Harald, opanował Londyn i zmusił króla do ucieczki za kanał La Manche. Jego królestwo było stracone.

Etienne udał się w tej sytuacji do Włoch, gdzie zamieszkał w swoim zamku w Commachio. Spotykał się z żoną, lecz z powodu swojej klęski w Anglii popadł w marazm i pewną depresję. Niemal nie opuszczał zamku, wpajając synom rządzę odzyskania angielskiego tronu. Zmarł jedynie w towarzystwie najbliższej rodziny w 1061 r. Jego dwaj synowie - Robin i Iwo - postępując w myśl ostatniej myśli ojca, powrócili po latach do Anglii i odzyskali tron dla Karolingów.