FANDOM

Domoszló Srogi (1287 - 1341) - chan Węgier w latach 1320 - 1341 z dynastii Arpadów. Za jego rządów nastąpił podbój całej Kotliny Panońskiej przez Mongołów.

Biografia

Domoszló urodził się w 1287 r. Jego ojcem był chan Elek, a matką - Mongołka Orbei. Całą swą młodość spędził beztrosko, stając się dumnym i niezwykle okrutnym człowiekiem, zamiast na inteligencję, stawiając na siłę i postrach.

Po śmierci ojca w 1320 r. przejął tron. Natychmiast wprowadził rządy twardej ręki. Był bezlitosny dla swych przeciwników - nierzadko zdarzało się, że jeśli ktoś mu podpadł, to cała jego rodzina zdobiła drogi, będąc nabitymi na pale. Brutalną siłą tłumił wszelkie przejawy nielojalności i buntu. Te metody rządów sprawiły, że na Węgrzech zapanował strach, a władza chana była praktycznie nieograniczona. Miało to jednak swoje dobre strony - nie dochodziło w tym okresie do żadnych walk wewnętrznych, a troszczący się o utrzymanie silnej władzy Domoszló nie angażował Węgier w konflikty zagraniczne, odpierając jedynie dwa, co prawda dość znacznych rozmiarów, lecz niegroźne najazdy Mongołów ze Złotej Ordy.

Jednak, parafrazując znane przysłowie, skoro Węgrzy nie poszli na wojnę, to wojna przeszła do Węgrów. Oto bowiem stało się to, czego obawiał się chan Elek - Złota Orda całą potęgą rzuciła się w 1336 r. na Węgrów. Doszło do prawdziwie wielkich bitew, masywnych oblężeń i desperackiej walki o przetrwanie. Wszystko jednak na próżno - w 1338 r. chan Bulughan zdobył Esztergom, węgierską stolicę. Załamało to wolę oporu Węgrów, którzy postanowili porzucić lojalność wobec starego, okrutnego chana i złożyli przysięgę wierności nowemu panu. Jedynie nieliczni, skupieni na Bałkanach i w niewielkich posiadłościach węgierskich w Azji Mniejszej lojaliści pozostali wierni Domoszlowi. W ten sposób rozpoczęła się trwająca wiele lat mongolska okupacja Węgier, której skutki Węgrzy odczuwają do dziś. Jedno z najpotężniejszych państw Europy zniknęło z map, powiększając potencjał wojskowy Złotej Ordy. Na całą Europę Środkową padł blady strach, szczególnie mocno odczuwalny w Polsce i Bawarii - państwach najbardziej narażonych na inwazję. Sam Domoszló zmarł w 1341 r., przygnieciony depresją związaną z utratą całego państwa w zaledwie dwa lata. Koronę Almosa Wielkiego na swe skronie po nim włożył jego syn, Ernest.

Władcy Węgier
Chanat Węgier Arpadowie: Almos WielkiÁrpád I SprawiedliwyLinütika IÁrpád II OtyłyLinütika IILevente I BłogosławionyGyula I NieprawyLevente II WielkiLevente III WielkiLevente IV
Zapolyowie: Karol IFryderyk ŚmiałyKálmán Wielki
Vajlok: BartłomiejCsongor Nieprawy
Zapolyowie: Ferdynand
Ajtbajowie: ZoltánIzaakSylwester Wygnaniec
Vajlok: Augustyn
Zapolyowie: Karol IIAntoni I
Ógjallowie: Gazsi I
Vajlok: ZsoltGyula II OkrutnyJenőÁdárn Spowiednik
Miletyjczycy: Bardas Groźny
Arpadowie: Urban SzlachetnyKacperMateuszElek MądryDomoszló SrogiErnest
Sułtanat Węgier Amasidzi: Samir
Chanat Węgier Arpadowie: Antoni IIGazsi IIFranciszek
Jochidzi: ToghtogaBulughan I OkrutnyChulgetei CichyBulughan II
Marchia Węgier Andrássy: Albert IIJan I Andrássy