FANDOM

Danuta Piastówna (892 - 925) - córka Siemowita Okrutnego, wielkiego księcia Polski. Żona wodza Dolomitów (szczep Głomaczy), Dragowita.

Życiorys

Danuta urodziła się w 892 r. Była pierwszym dzieckiem księcia Polan, Siemowita, oraz jego żony, Kenny. Jej ojciec postanowił przekazać kwestię jej wychowania w ręce swojego przyjaciela, Mieszka Brzeskiego - wielkiego wodza Małopolski. W efekcie aż do 908 r. - czyli już po śmierci Siemowita - przebywała na dworze w Krakowie. Została tam wychowana na osobę wojowniczą i wytrzymałą. Zostaje zaaranżowane jej małżeństwo z Dragowitem, wodzem połabskiego plemienia Dolomitów. Po krótkim okresie narzeczeństwa doszło do ślubu. Tymczasem jednak w Polsce powstała skupiona wokół niej opozycja, chcąca obalić obecnego wielkiego księcia, Masława (brata Danuty). Wkrótce wybuchł bunt, którego wodzami byli: wódz Kujawian Wiesław i wódz Mazowszan Gościmir. Niedługo później dołączył do nich brat wielkiego księcia i Danuty, Piast Wielkopolski oraz władczyni Włodzimierza Wołyńskiego, Łucja Branicka. Po trzech latach walk rebelianci ponieśli klęskę, a Danuta uniknęła uwięzienia tylko dlatego, że nie zaangażowała się bezpośrednio w walkę. Mimo to napierała na męża, by ten zamordował Masława. Dzięki temu Danuta znalazłaby się o jedno miejsce bliżej tronu (bezpośrednim następcą wielkiego księcia był wówczas Piast). W efekcie Dragowit zorganizował spisek, mający na celu zabicie Masława. Ten został jednak wykryty przez mistrza szpiegów i regenta małoletniego władcy, Prendotę z Łękna. Dzięki temu zamach nigdy nie doszedł do skutku. Mimo tego Danuta nie pozostała bez szans na tron. W 923 r. wódz Mazowszan, Gaudenty, założył frakcję mającą na celu osadzenie jej na tronie. Nie doczekała się jednak ponownej rebelii w jej imieniu. Zmarła bowiem w 925 r.