Megakampania Wiki
Advertisement

Danil Gorislav - ruski wojskowy i generał, głównodowodzący armii Rusi Kijowskiej podczas świętej wojny kijowsko-chorwackiej oraz wojny polsko-kijowskiej.

Życiorys

Młodość i początek służby

Nie znamy żadnych faktów na temat jego młodości. Prawdopodobnie odebrał wykształcenie wojskowe. Nie wiemy także o początkach jego służby w wielkoksiążęcym wojsku i jego karierze. Prawdopodobnie służył jednak w jednostce artylerii, na co wskazuje jego biegłość w używaniu tego rodzaju broni. Pewnym natomiast jest, że w 1640 roku był już dowódcą i generałem.

Wojny z Chorwacją i z Polską

Właśnie wtedy wielka księżna Ksenia II wypowiedziała Chorwacji i w efekcie także Anatolii i Tunezji świętą wojnę. Przebieg walk na froncie położonym w dawnym Sułtanacie Bułgarii nie jest znany, lecz prawdopodobnie to połączone siły Rusi Kijowskiej i Bułgarii Nadwołżańskiej wychodziły z nich zwycięsko. Ta dobra passa odwróciła się w I bitwie pod Odessą, gdzie wojska Anatolijczyków pod dowództwem samego sułtana Abdula-Gafura I pokonały Kijowczyków i Bułgarów. Wtedy wojnę wypowiedziała Kijowowi także Polska i jej sojusznicy bądź wasale: Bawaria, Czechy i Węgry. To Gorislav organizował obronę Kijowa przed zmierzającymi w jego stronę Polakami, lecz wobec wykrwawienia i zdemoralizowania żołnierzy poniósł klęskę. Po tej porażce zorganizował na nowo swoją armię, wzmacniając ją rekrutami, i wyruszył na Bałkany. Poniósł jednak kolejną sromotną klęskę pod Odessą. Mimo to ponownie zebrał armię i choć nie pomógł Bułgarom w II bitwie pod Kijowem, to sam próbował oswobodzić stolicę, lecz poniósł kolejną klęskę. Dzięki poborowi do wojska na nieokupowanych ziemiach, stworzył nową armię, lecz nie ośmielił się zaatakować Polaków do czasu przybycia bułgarskich posiłków. Ostatecznie te przybyły już po upadku Kijowa, lecz mimo to Danil postanowił walczyć. W efekcie doszło do ogromnej, krwawej IV bitwy pod Kijowem, którą jednak znów Rusini i Bułgarzy przegrali. Po tej batalii Polacy ruszyli w pościg za wojskiem chana Khalida I na północ, co dało Gorislavowi czas na zregenerowanie nadwątlonych sił. Polskie armie jednak wróciły i pokonały Kijowczyków pod Perejasławiem. Ruski generał zdołał się wycofać i nad granicą z Bułgarią Nadwołżańską rozpoczął kolejną odbudowę swoich sił. Te zwyciężyły, dzięki zastosowaniu nowej taktyki pod Charkowem, a następnie pod Kijowem, lecz kolejna, VI bitwa pod tym miastem dała Rusinom i Bułgarom kolejną porażkę.Dalsze losy Gorislava po tej bitwie są nieznane.

Advertisement