FANDOM

Czcibór Sobieski (1683 - ?) - polski wojskowy, dowódca niższego szczebla, królewski minister do spraw wojskowych.

Życiorys

Czcibor urodził się w 1683 r,, w szlacheckiej rodzinie z bogatymi tradycjami militarnymi. Był dalekim potomkiem Bolesława Sobieskiego, doradcy wojskowego króla Krystyna II Wielkiego. Zgodnie z rodzinną tradycją, wysłany został na studia wojskowe. Dzięki sporym talentom został oficerem Polskiego Królewskiego Korpusu Inżynieryjnego. Szybko rozpoznane zostały jego zdolności organizacyjne, więc trafił do sztabu.

Jego pierwszym konfliktem zbrojnym, w którym brał udział, była wojna supremacyjna. Brał udział w jej końcowej fazie jako sztabowiec. To on w dużej mierze odpowiedzialny był za organizację prac inżynieryjnych - m.in. budowę mostów pontonowych czy organizowanie niezbędnej podczas oblężeń infrastruktury. Zwrócił tym na siebie uwagę dowództwa. W 1714 r. został dowódcą całego korpusu i jako taki brał udział w Wielkiej Wojnie Wschodniej. W uznaniu jego działań królowa Gertruda II uczyniła z niego swego dworzanina i znalazła dla niego zajęcie w Krakowie.

Kiedy w 1723 r. królowa, po spłaceniu znacznej pożyczki, przystąpiła do rekonstrukcji królewskiego gabinetu, to właśnie Czciborowi powierzyła stanowisko swojego ministra do spraw wojskowych.