FANDOM

Cyryl I Wielki (ur. 994, zm. 1041) - wielki książę Rusi Nowogrodzkiej w latach 1005 - 1041.

Panowanie

Wojna z Polską (1010 - 1011)

W 1010 r. król Polski Masław II, zaniepokojony potęgą Rusi Nowogrodzkiej (która w tamtym okresie wzrastała w siłę i coraz śmielej zajmowała tereny należące do Rusi Kijowskiej), wypowiedział Cyrylowi świętą wojnę o Wołyń. Po roku ciężkich walk Rusinów z Polakami (wspomaganymi przez Joannitów), ostatecznie zwyciężyli Polacy, zagarniając cały Wołyń w 1011 r. Terytoria te zostały jednak przekazane Zakonowi Joannitów. Jednak ta porażka nie zdołała zatrzymać Nowogrodzkiej ekspansji na Ruś Kijowską.

Lata stabilności i całkowite zniszczenie Rusi Kijowskiej (1011 - 1041)

Nowogrodczycy po tej wojnie z Polską, dalej podbijali terytoria Rusinów z Kijowa. W końcu, po wielu wojnach, zdołali oni podbić niemal całą Ruś Kijowską. Z czasem Cyryl ustabilizował nową potęgę Ruską, poza tym rozpoczął on prześladowania prawosławnych mieszkańców Kijowa, a także uwięził wielu polskich, katolickich misjonarzy. Cyryla ominęła również muzułmańska inwazja z Kalifatu Abbasydów który to podbił niemal całe terytorium na południe od potęgi Nowgrodu. Jego mądre rządy, Rusini wynagrodzili mu nazywając go od pewnego momentu ,,Wielki".

Śmierć

Cyryl umiera w 1041 r. z przyczyn naturalnych. Nowym władcą Rusi Nowogrodzkiej został jego syn, Putiana I Wielki.