FANDOM

Budziwuj Pilecki - Polski generał, wojskowy namiestnik Kolonii Delty Orinoko i dowódca tamtejszych wojsk.

Życiorys

Wiadomo że Budziwuj odebrał staranną wojskową edukację, dzięki czemu stosunkowo szybko stał się oficerem w Armii Królestwa Polskiego, a dał się poznać jako "oficer rządny przygód".

Gdy królowa Gertruda II poszukiwała dowódcy, który zgodziłby się objąć komendę nad wojskiem na terenach nowej kolonii Królestwa, Budziwuj zgłosił się na ochotnika. Ostatecznie wraz z początkiem września 1690 roku wypłynął z portu w Gdańsku na czele czterotysięcznej armii, składającej się głównie z Czechów.

Już rok później, z rozkazu królowej, zmuszony został do powrotu na kontynent oraz przejęcia dowództwa nad jedną z armii podczas wojny lotaryńsko-burgundzkiej, gdzie walczył m. in. w bitwie pod Szczecinem, notabene wygranej właśnie dzięki odsieczy dowodzonej przez Pileckiego.

Po zakończonej wojnie tubylcy w kolonii rozpętali bunt, który jednak został stłumiony przez lokalne wojsko. Mimo to jeszcze w tym samym roku Budziwuj wrócił nad deltę Orinoko, dokładnie w lipcu 1693 roku, by ponownie, w imieniu królowej, bronić mieszkańców kolonii przed tubylcami.

Gdy końcem 1699 roku kolonia stała się samowystarczalna, Budziwuj pozostał z wojskiem za oceanem, by poszerzać tereny nowej polskiej kolonii oraz bronić osadników oraz tubylców - teraz poddanych polskiej królowej.