FANDOM

Bouchard Okrutny (1033 - 1093) - król Włoch w latach 1049 - 1060 i król Anglii w latach 1052 - 1060 z dynastii Karolingów.

Życiorys

Bouchard urodził się w 1033 r., na zamku Commachio, jako pierwszy syn Gilberta - następcy włoskiego tronu. Jego babką była królowa Włoch, Adalmode Wielka, zaś dziadkiem - obalony król Anglii, Etienne. Dobrze wiedział o swoim dziedzictwie i liczył, że pewnego dnia zdoła zdobyć je całe.

W 1049 r., po śmierci swego ojca - także króla Włoch - został w Mediolanie koronowany na nowego władcę. Zgodnie z dziedziczeniem objął we władanie pierwszą część swego dziedzictwa, lecz marzył wciąż o drugiej - Anglii. Mimo tego, że królestwo to było bardzo odległe, zaczął inwestować bardzo poważne fundusze w zachęcenie lokalnej szlachty do poparcia jego sprawy. Na wydatki te zużywał większość skarbca królewskiego. Chcąc zdobyć jeszcze więcej pieniędzy, król wprowadzał wysokie podatki, których niepłacenie było bardzo okrutnie karane.

Ostatecznie, w 1052 r., sądząc, że wreszcie zdoła on dopiąć celu, Bouchard udał się do Anglii. Tam zdołał zebrać wokół siebie swoich zwolenników i pomaszerował na Londyn. Zdobył go niemal bez walki, napotykając jedynie nieznaczny opór, znajdując na zamku królewskim koronę, pozostawioną tam przez jego wuja - Iwa I Grzesznego. Zdołał w ten sposób opanować pod swoją kontrolą znaczną część południowej Anglii, po czym jednak zmuszony został do odwrotu. Jak się bowiem okazało, w samych Włoszech dojrzewał sprzeciw.

Na czele opozycji przeciw panowaniu Boucharda stanął nie kto inny, jak jego brat, Fryderyk. Powołując się na swoje, nie mniejsze prawa do korony włoskiej i angielskiej, nawoływał włoską arystokrację do buntu. I udało mu się - wybuchła wojna domowa. Toczyła się ona głównie we Włoszech, a walka była wyrównana. Przełom przyszedł jednak w 1060 r., kiedy upadł Mediolan we Włoszech, a także zajęty został przez niewielki oddział Fryderyka Londyn. Obie korony wpadły w ręce brata Boucharda, którego propaganda doprowadziła do nadania królowi przydomka "Okrutny".

Mimo tego, że wraz z koronacją Fryderyka wielu możnych zwróciło się w jego stronę, Bouchard kontynuował walkę aż do 1068 r., kiedy to wreszcie zgodził się zawrzeć pokój z bratem. Ten zgodził się, by w rękach jego pozostało bogate miasto Tarent. W nim, znacznie się bogacąc, Bouchard spędził resztę swoich dni. Zmarł bezpotomnie w 1093 r.