FANDOM

Bolesław Głomacki (ur. 1047, zm. 1109) - książę Pomorza Gdańskiego w latach 1063 - 1068, kuzyn króla Mieszka II.

Biografia

Młodość

Niewiele wiadomo na temat młodzieńczych lat Bolesława. Najpewniej spędzał je na dworze swego ojca w Miśni. Nie zachowały się żadne wzmianki o jego nauczaniu. W 1059 roku jest możliwe, że przeniósł się na dwór matki, która akurat wtedy zdobyła władzę nad Księstwem Gdańskim.

Książę Pomorza Gdańskiego

Lata 1063 - 1067

W maju 1063 roku umiera matka Bolesława, Agnieszka. Dziedziczy on po niej uniezależnione od Polski Księstwo Pomorza Gdańskiego. Dwa miesiące później zmarł również ojciec młodego księcia, który pozostawił mu Księstwo Głomaczy. Tak więc, po tych wydarzeniach, Księstwo Bolesława składało się ze trzech części: Pomorza właściwego, terenów Głomaczy oraz Rostoka. W październiku 1063 roku na wybrzeżach Rostoka wylądowała tysięczna banda wikingów, którzy spustoszyli okoliczne ziemie. Na początku 1065 roku zbuntowała się władczynia Pilzna Nonna, która najpewniej chciała przejąć władzę nad całym państwem. Kilkakrotnie oblegała ona Gdańsk, lecz była cały czas przepędzana przez armię pomorską. Doszło w czasie tego buntu do jednej wielkiej bitwy, rozegranej pod Poznaniem, która zakończyła się zwycięstwem Bolesława. Po zwycięstwie książę skierował swe siły na Pilzno.

Mapa pom. gd. 2

Terytoria Księstwa Pomorza Gdańskiego w latach 1063 - 1068

Lata 1067 - 1068

W styczniu 1067 król Polski i Pomorza Mieszko II Wielki, wykorzystując osłabienie Państwa Bolesława w czasie wojny domowej, postanowił odzyskać utracone niecałą dekadę wcześniej tereny pomorskie. Mieszko zgromadził ponad 14 tysięcy wojowników, którzy następnie ruszyli na Gdańsk. W tym czasie ledwo tysięczna armia pomorska oblegała Pilzno. Przez następny rok Polacy zdobywają wszystkie grody na Pomorzu. W lutym dochodzi do bitwy pod Żninem, gdzie siły Bolesława zostają całkowicie zmiażdżone. Młody książę widząc, iż nie ma szans na zwycięstwo postanawia poddać się. Oznaczało to całkowity upadek jego państwa, które zostało całkowicie włączone w skład Królestwa Mieszka.

Hrabia Miśni

Po przegranej wojnie Bolesławowi pozostał jedynie tytuł hrabiego Miśni, nic nie wiadomo o jego dalszym życiu. Zmarł w październiku 1109 roku.

Rodzina

Bolesław żonaty był z Mear, która pochodziła z nieznanego rodu ze Szwecji. Doczekali się razem czwórki potomstwa:

  • Magdalena (ur. 1064, zm. 1116) - żona Borzysława z Warnowii, był on synem hrabiego Werle
  • Danuta (ur. 1069, zm. 1145) - posiadała aż trzech mężów, a więc Kazimierza Mazowieckiego (syn księcia Mazowsza Przemysława), Karola Belgradzkiego (syn księcia Gdańska Wojuty I) i hrabiego Pilzna Samuela (który z pochodzenia był Grekiem)
  • Rostislav (ur. 1071, zm. 1071) - zmarł kilka miesięcy po narodzinach
  • Patryk II (ur. 1072, zm. 1110 - hrabia Miśni, rządził tylko rok

Książęta Pomorza Gdańskiego
Piastowie (984 - 1063) Masław II PółrękiMieszko GdańskiJanko NieprawyMieszko II WielkiAgnieszka Gdańska
Wranowicz (1063 - 1068) Bolesław Głomacki
Belgrad (1068 - 1231) Wojuta I z BelgraduDoman BelgradzkiWawrzyniec BelgradzkiWojuta II BelgradzkiWojuta III BelgradzkiWojuta IV BelgradzkiDobroniega BelgradzkaDanuta Belgradzka
Sieradzcy (1231 - 1322) Dobromir SieradzkiSnowid SieradzkiWacław SieradzkiDobrawa Pomorska
Mazowieccy (1322 - 1408) Gierołt ISulistryj PomorskiPaweł PomorskiGrzymisława Pomorska
Jasło (1408 - 1438) Maria JasłoSiemomysł Jasło
Belgrad (1438 - 1444) Stoigniew Belgradzki