FANDOM

Boguchwał Skarbek (ok. 1590) - generał Armii Królestwa Polskiego, jeden z dowódców w czasie trwania II wojny bałtyckiej.

Przed służbą wojskową

Niezbyt wiele wiadomo o życiu Boguchwała przed służbą wojskową. Prawdopodobnie odebrał on jednak wykształcenie wojskowe.

Służba w armii

Nie wiemy, kiedy dokładnie wstąpił do armii. Być może brał już udział w wojnie bawarsko-chorwackiej. Pewne jest jednak, że wykazywał się sporymi umiejętnościami. Dzięki nim został w 1628 roku awansowany przez królową Helenę I na generała. Zbliżała się bowiem wojna z Królestwem Pomorza, a królowa potrzebowała zdolnych generałów.

II wojna bałtycka

Boguchwał objął dowództwo nad siłami, mającymi razem z armią generała Sierakowskiego zlikwidować armię Pomorzan. Pełnił on po przybyciu na pomoc temu drugiemu funkcję głównodowodzącego w bitwie pod Lauenburgiem, gdzie niestety poniósł klęskę. W efekcie jego siły wycofują się w stronę Lubusza, a następnie rozbijają niewielki oddział pomorski pod Braniborem.

W 1629 roku Praga zostaje oblężona przez Włochów pod komendą Eugenio Viosa. Na odsiecz swej stolicy wyruszyli Czesi pod dowództwem Przemysła Thurna. Dołączyła do nich armia Skarbka. Razem, Polacy i Czesi pokonali nieprzyjaciela w bitwie pod Pragą. Po tym wielkim zwycięstwie Skarbek do końca wojny zajmował się oblężeniami pomorskich fortec i rozgramianiem niedobitków wrogich sił.

Bunt duńskich separatystów

We wrześniu 1631 r. na Zelandii wybuchło powstanie separatystów, chcących przywrócenia Królestwa Danii. Udało im się zdobyć Kopenhagę, a następnie ruszyli na położoną w Skanii twierdzę Lund. W celu stłumienia rebelii flota pod dowództwem Sieciecha Teczyńskiego przetransportowała armię Skarbka z Hamburga na Zelandię. Odbił on Kopenhagę, a następnie pokonał (mimo konieczności przekroczenia cieśniny Sund) rebeliantów pod Lundem.

Wojna polsko-kijowska (1641-1643)

W marcu 1641 r. królowa Helena I wypowiedziała wojnę potężnej Rusi Kijowskiej. Wziął w niej udział również generał Skarbek. Początkowo jego armia działała na Prawobrzeżnej Ukrainie. Podczas II bitwy pod Kijowem połączyła się z armią oblegającą Kijów oraz armią generała Leszczyńskiego, a podczas III bitwy także z armią generała Działyńskiego. Od tej pory Boguchwał Skarbek działał wspólnie z nimi, biorąc udział m.in. w bitwach pod Kyzył-Jarem, Perejasławiem i V bitwie pod Kijowem.