FANDOM

Aram Zdobywca - kalif Arabii z dynastii Aramidów w latach 1069 - 1076.

Życiorys

Aram prawdopodobnie pochodził z nizin arabskiego społeczeństwa. Nie wiemy, w jaki sposób udało mu się wspiąć po drabinie hierarchii społecznej i zyskać powszechny szacunek muzułmanów, lecz prawdopodobnie długo na to pracował, korzystając z częstych zmian na tronie kalifatu. Gdy władzę przejął zaledwie trzyletni Qawurd II z dynastii Abbasydów, Aram zorganizował opozycję, mającą wynieść go na tron. Udało się to w 1069 r., gdy małoletni kalif został obalony.

Panowanie Arama to szczytowy okres upadku potęgi kalifatu. Rządził podzielonym wewnętrznie pomiędzy różne rody, na czele z Abbasydami i Aarifidami Młodszymi, a także z rosnącymi tendencjami separatystycznymi wśród sułtanów i emirów z Grecji i Azji Mniejszej. Te ostatnie doprowadziły do erozji władzy kalifów na tych ziemiach. W efekcie w Europie w rękach Arabów pozostała Mołdawia oraz część Bułgarii i Wołoszczyzny. W sercu imperium, pomimo małych rozmiarów własnej domeny, korzystając ze zdobytego podczas buntu autorytetu oraz umiejętnie balansując pomiędzy stronnictwami, utrzymał w miarę spokojne rządy aż do swej naturalnej śmierci w 1076 r.