FANDOM

Anna Welf (ur. 1601, zm. 1662) - królowa Pomorza w latach 1628 - 1662. Córka króla Gierołta Welfa i nieznanej żony tego króla. Dzięki niej Branibór stał się jednym z większych miast na świecie.

Życiorys

Anna urodziła się w 1601 r. Była drugą córką króla Gierołta (jej starsza siostra, Nadzieja, zmarła w 1599 r.). W efekcie od maleńkości była wychowywana na królową.

Tron przejęła w wyjątkowo niesprzyjających okolicznościach - w trakcie II wojny bałtyckiej. Jej kraj walczył z Polską. Pomimo bohaterskiego oporu musiała ulec - w 1630 r. podpisała traktat pokojowy w Braniborze, przekazując Polakom ziemie nad Bałtykiem. Ponadto w 1632 r. Niemcy zaatakowały Niderlandy, lecz królowa zdecydowała się na zerwanie sojuszu, nie mogąc wesprzeć przyjaciół z racji wyczerpania poprzednim konfliktem.

Przez kolejne lata Anna skupiła się na rozwoju gospodarczym swych ziem. Dzięki temu Branibór stał się jednym z największych i najbogatszych miast w całej Europie, a także centrum protestanckiej kultury.

Monarchini, wzorem swego ojca, nadal wspierała angielskich separatystów i gdy ci wypowiedzieli królowi Bawarii, Ferdynandowi I Karolingowi posłuszeństwo w 1644 r., Wszebora wsparła ich militarnie. Niestety, lojalistom pomogli Niemcy i w 1647 r. Anna - i angielski pretendent - musieli skapitulować. W trakcie tej wojny jednocześnie Pomorzanie dokonali dość znacznego przełomu - dzięki standaryzacji butelek umożliwili przywrócenie do użytku korków.

W 1650 r. Lotaryngia zaatakowała Niderlandy, które w międzyczasie zdołały odtworzyć alians z Pomorzem. W efekcie w konflikt ten Anna została wplątana już w pierwszych jego dniach. Na jej nieszczęście, sprzymierzeńcem Lotaryngii była Polska. Jej armie swą liczebnością starły oddziały pomorskie. W konflikcie tym w 1651 r. Pomorze utraciło Radogoszcz. Branibór został z trzech stron okrążony przez Polaków.

Kolejne lata rządów Anny upłynęły w pokoju i umacnianiu gospodarki tego kraju. Zmarła w 1662 r., przekazując tron córce, Wszeborze.

Królowie Pomorza
Piastowie Masław I PółrękiJanko NieprawyMieszko WielkiHumbertMasław II MądryAnna I Sprawiedliwa
Lisy WojutaKrzesław
Legniccy MiłoszSulistryjWojsława Stara
Welfowie Mirosław IKarol SprawiedliwyMirosław II MłodySulisław GrubyStefan OtyłyNadziejaBoguchwał PijakJanko II WelfRyksa WelfMirosław III WelfSulisław II WelfKunegunda I WelfŻelibrat IGierołt WelfAnna II WelfWszebora I WelfPechna I Welf