Megakampania Wiki
Advertisement

Al-Mu'tazz Nieprawy (ur. 847, zm. 872) - kalif Arabii w latach 866 - 872 z dynastii Abbasydów.

Życiorys

Al-Mu'tazz urodził się w 847 r. Był synem kalif Al-Mutawakkila i jego konkubiny, Qabihy. By zabezpieczyć swoją sukcesję, jego ojciec rozdzielił władzę w prowincjach kalifatu między swoich trzech synów: Al-Muntasir objął Egipt i Jazirę, Al-Mu'tazzowi ziemie podległego kalifatowi rodu Tahirydów w Persji, a Al-Mu'ayyad - Syrię. W 861 kalif został zamordowany przez swoich tureckich strażników, co rozpoczęło trwający aż do 870 r. okres krwawych walk o władzę, De facto tureccy żołnierze na usługach kalifatu zmieniali władców w zależności od upodobania różnych dowódców. Okres ten nazywany jest Anarchią w Samarze. Również dzięki wsparciu żołnierzy ze stepów Al-Mu'tazz pokonał Al-Musta'ina i zdobył tron. Udało mu się ukrócić samowolkę tureckich wodzów i ustabilizować sytuację wewnętrzną w kraju. Używał przy tym nieraz brutalnych i okrutnych metod, za co otrzymał przydomek "Nieprawy". Przeprowadzone przezeń reformy wprowadziły jednak kalifat na drogę rozwoju tak gospodarczego, jak i militarnego, dzięki czemu w przyszłości mógł on dokonać swoich wielkich podbojów. Zmarł w 872 r., prawdopodobnie zamordowany. Zmarł bezdzietnie, więc władzę po nim objął jego brat, Al-Mu'tamid.

Advertisement