FANDOM

Aksum - stolica królestwa Abisynii, leżąca w północnej części tego państwa, jedno z najstarszych miast w regionie. Według tradycji jest tu przechowywana Arka Przymierza.

Historia

Według legend miasto zostało założone przez pierwszego władcę Etiopii, syna królowej Saby i Salomona - Menelika I. On też miał przywieźć tu z Jerozolimy Arkę Przymierza.

Potwierdzona naukowo historia miasta rozpoczyna się w V w. p. n. e. W I w. p. n. e. powstało wokół niego Królestwo Aksum - protoplasta Etiopii. To tu władcy abisyńscy przyjęli chrzest, tu też za każdym razem odbywała się koronacje nowego króla.

Kryzys dla miasta rozpoczął się wraz z wojną domową w Etiopii na przełomie XII i XIII wieku. Król musiał wtedy uciekać do Nubii przed buntownikami. Po podziale kraju na Nubię i Abisynię Aksum znalazło się na pograniczu. W efekcie królowie przenieśli swój dwór do położonego na wybrzeżu, miasta Tadżura. W wyniku walk z Nubijczykami Abisynia rozpadła się na kilka pomniejszych państw. Dawna stolica imperium znalazła się w Nubii. Pozostawała w niej do około 1400 roku, gdy królowie etiopskiego królestwa Hareru przeprowadzili skuteczną rekonkwistę swych ziem. Ówczesny król Hareru koronował sie wówczas w starożytnym mieście stołecznym na następnego króla Abisynii. Stolicą tego królestwa Aksum pozostaje do dziś.