FANDOM

Ablarion Wyzwoliciel - (1307 - 1369) - pierwszy król II Królestwa Egiptu, przywódca II powstania koptyjskiego, założyciel dynastii Ablarionów.

Życiorys

Przed II powstaniem koptyjskim

Ablarion urodził się w biednej, pochodzącej z nizin społeczeństwa koptyjskiej i chrześcijańskiej rodzinie. Dość szybko przyłączył się do walczących o niepodległość Egiptu Koptów. Zyskiwał wśród nich coraz znaczniejszą pozycję i wreszcie został przywódcą spiskowców. Jeszcze przed wybuchem buntu, w 1324 r. ożenił się ze swoją pierwszą żoną - Etiopką Negasi.

Gdy w 1329 r. wybuchło powstanie, Ablarion stanął na jego czele. Koptowie obwołali go swoim królem, dzięki czemu Ablarion stał się pierwszym królem II Chrześcijańskiego Królestwa Egiptu, który, dzięki swoim zasługom w trakcie powstania, otrzymał przydomek "Wyzwoliciel".

Rządy nad Egiptem

W przeciwieństwie do swojego wielkiego poprzednika, Hanriego, Ablarion prowadził politykę o wiele bardziej pokojową. Zamiast na podboje postawił na wzmocnienie autorytetu korony oraz rozwój gospodarczy i kulturalny.

Dzięki takiej polityce Egipt przeżywał swój srebrny wiek. Rozwijał się handel - karawany kupieckie ciągnęły tak do Arabii i Kalifatu, jak i do Abisynii i Czarnej Afryki. Rolnictwo, korzystające z odwiecznie korzystnych warunków naturalnych, wyrywało kolejne obszary pustyni dzięki skutecznemu nawadnianiu. Powstały liczne zamki i pałace.

Jednocześnie rozrastała się rodzina królewska. W 1330 r. na świat przyszedł Jared, w 1335 r. - córka Nura, a w 1337 r. - kolejny syn, Beniamin. Od tego momentu Ablarion nie doczekał się już żadnego potomka, nawet, gdy w 1358 r. Negasi zmarła, a król ożenił się z Radiją. Prowadził jednak umiejętną politykę dynastyczną. Jared ożenił się z wdową, królową Nubii, Farrah Wielką. Nura wyszła za syna księcia Damietty i jednego z wodzów powstania, Milada, a więc Ibrahima Miladida. Współmałżonkiem Beniamina stała się zaś Asenet, córka księcia Asuanu, Adnana Adnanida. Ruchy te zapewniły Ablarionom pokrewieństwo z wieloma ważnymi rodami w Egipcie i za granicą.

Śmierć

Król Ablarion Wyzwoliciel zmarł w roku 1369, w wieku 62 lat, po czterdziestu latach panowania. Władzę po nim przejął jego najstarszy syn, Jared.

Królowie Egiptu
I Królestwo (1098 - 1180) Hanri WyzwolicielDa'oudRanaTajaddin
II Królestwo (1329 - 1436) Ablarion WyzwolicielJaredSaba Nieprawy (pierwsze panowanie) • Qadir AblarionijczykBeniamin Bezlitosny (pierwsze panowanie) • Saba Nieprawy (drugie panowanie) • Beniamin Bezlitosny (drugie panowanie) • LotSara