FANDOM

Aarif III Zdobywca (1004 - 1051) - kalif Arabii w latach 1042 - 1051 z dynastii Aarifidów Młodszych.

Życiorys

Aarif urodził się w 1004 r. Jego rodzice są nieznani, lecz na pewno pochodzili z niższych warstw arabskiego społeczeństwa. Nie wiadomo, jak ich syn zdołał dojść do tak wysokiej pozycji. Prawdopodobnie pomógł mu w tym chaos na szczytach władzy po obaleniu Taliba Grubego.

Przez lata zbierał wokół siebie opozycję przeciw rządom Aarifidów Starszych: Aarifa I i Aarifa II. Obydwaj musieli zarządzać olbrzymimi terenami, co osłabiało ich władzę. Wreszcie Aarif w 1042 r. zebrał wokół siebie odpowiednią liczbę możnowładców i wypowiedział kalifowi posłuszeństwo. Bunt zakończył się sukcesem i nowym najwyższym władcą w muzułmańskim świecie stał się Aarif, od tej pory znany jako Aarif III Zdobywca.

Jego rządy nie były jednak spokojne. W latach 40. na Bałkanach, głównie w Grecji, a także w Azji Mniejszej wybuchł potężny bunt, mający na celu zdobycie niepodległości dla leżących tam sułtanatów i emiratów, na czele z Tesaloniką i Charsanionem. Jednocześnie wśród Arabów narastała opozycja przeciwko zdobytym siłą rządom kalifa.

Taką sytuację Aarif zostawił swojemu następcy, Mahmudowi, ponieważ on sam zmarł w 1051 r., z przyczyn naturalnych w wieku 47 lat.