Megakampania Wiki
Advertisement

1474 - 1475 - 1476 - 1477 - 1478 - 1479 - 1480 - 1481 - 1482 - 1483 - 1484

Wydarzenia w Polsce

Styczeń - w kręgach władzy pojawiła się koncepcja Republiki Szlacheckiej, gdzie spory wpływ na rządy mają warstwy arystokratycznej oligarchii. Jako, że w Polsce panowała władza despotyczna król nie był nawet takim rozwiązaniem zainteresowany, lecz był to kolejny etap rozwoju teorii państwowości, co umożliwiało królowi wprowadzenie zupełnie nowych reform. Jako kierunek rozwoju wybrał on budowę wielkiej armii, gdyż Polska była wtedy osamotniona w walce z poganami, a także to, że był on budowniczym armii, a także człowiekiem wojowniczym. Wprowadzenie tych reform powodowało to, iż część aparatu państwowego skupi się na sprawach wojskowych, takich jak szkolenie czy rekrutacja wojsk. Niedługo później król od razu wprowadził pierwszą reformę wielkiej armii, która wprowadzała tzw.pospolite ruszenie.

Październik - szeregi armii zostały całkowicie uzupełnione, więc król skupił się na budowie rezerw ludzkich.

Wydarzenia na świecie

Styczeń - zakończenie wojny niemiecko-pomorska zwyciężyli ci pierwsi zabierając Pomorzu wyspę Zelandię.

Urodzili się

Brak danych

Zmarli

Brak danych

Advertisement